Τα τρία Τ της επιτυχίας: Ταλέντο, Τόλμη, Τύχη.
Ο επικοινωνιολόγος και πολιτικός επιστήμων Ιάκωβος – Αντώνιος Αρμάος, ο οποίος ήταν υποψήφιος βουλευτής Κυκλάδων της ΝΔ στις εκλογές του 2004 σε ένα πολύ σημαντικό άρθρο του μιλάει για την επικοινωνία σε καιρούς κορωνοϊού η οποία από το διαδίκτυο βρήκε θαλπωρή στην τηλεόραση. Γιατί η επικοινωνία στην Ελλάδα γύρισε στα χρόνια του ’60 και ότι πρέπει οι δυνάμεις που απέμειναν στην επικοινωνία στην Ελλάδα θα πρέπει να ανασυνταχθούν για να κάνουν τη δική τους αντεπίθεση…
Γράφει ο Ιάκωβος – Αντώνιος Αρμάος:
Παρόλο που οι Έλληνες κι οι Ελληνίδες -αμέσως μόλις έκανε την εμφάνιση του ο κορωνοϊός- βρήκαν θαλπωρή στην τηλεόραση και στον νέο μεγάλο έρωτα, το διαδίκτυο, εντούτοις αυτό δεν εμπόδισε την κρίση του κορωνοϊού να χτυπήσει την βιομηχανία των υπηρεσιών επικοινωνίας. Και δεν είναι το πρώτο χτύπημα τα τελευταία χρόνια.
Η δεκαετής κρίση 2009 – 2019 στην Ελλάδα έφερε τη βιομηχανία των Υπηρεσιών Επικοινωνίας περίπου πίσω στη δεκαετία του 1960. Τότε που οι αντιπρόσωποι των μεγάλων ονομάτων επικρατούσαν και οι πολυεθνικές διαφημιστικές εταιρείες και εταιρείες δημοσίων σχέσεων έβλεπαν την Ελλάδα σαν μια ασήμαντη αγορά.
Η Ελλάδα σήμερα δεν είναι ασήμαντη αγορά μεν, αλλά είναι μια στρεβλή αγορά σε πάρα πολλά σημεία. Με εταιρείες – ζόμπι που απλώς άλλαξαν ΑΦΜ ή/κι ονομασία, με εταιρείες που εκπροσωπούν ταυτόχρονα δύο και τρία διεθνή ονόματα εταιρειών χωρίς ενσυναίσθηση, με ονόματα εταιρειών που πρακτικά δεν υπάρχουν· αφού δεν διαθέτουν ΑΦΜ και τιμολογούν μέσω της μητέρας-εταιρείας αλλά οι επικεφαλής τους ονομάζονται διευθύνοντες σύμβουλοι, με εταιρείες οι οποίες κάνουν € 54.000.000 τζίρο αλλά παρουσιάζουν μεικτά κέρδη περίπου € 54.000.
Στην Ελλάδα, που κανείς δεν έχει τολμήσει την επανεκκίνηση, το «επιχειρείν» στις υπηρεσίες επικοινωνίας είναι ένας ατελείωτος ανελέητος αγώνας με πολλαπλά χτυπήματα κάτω από την μέση, θεωρητικές επιτυχίες και ουσιαστικές αποτυχίες.
Κατακερματισμένη αγορά, πρακτικά οδηγεί σε επιχειρηματίες που απλώς επιβιώνουν και δεν δημιουργούν.
Τι κι αν η ίδια η φιλοσοφία των υπηρεσιών επικοινωνίας άλλαξε όταν ήρθε η ανακάλυψη των έξυπνων κινητών, που σε συνδυασμό με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, άλλαξε το σύνολο της επικοινωνίας, αφού όλοι μας πλέον έχουμε τον διπλό ρόλο του πομπού και του δέκτη.
Πλέον στο δύσκολο περιβάλλον ήρθε να λειτουργήσει ο κατακερματισμός της αγοράς με πολλές μικρές εταιρείες που έχει οδηγήσει αυτόματα σε μια δραματική μείωση των αμοιβών και μια ακόμα δραματικότερη μείωση των αυτόφωτων επιχειρηματιών – ειδικών σε θέματα υπηρεσιών επικοινωνίας.
Δεν είναι τυχαίο ότι την ώρα που η δημιουργικότητα στην ελληνική διαφήμιση και τις δημόσιες σχέσεις έπεσαν σε ιστορικά χαμηλά, ήρθε να προστεθεί και η ανοησία της αντιγραφής άποψης. Στην πράξη, επειδή το σύνολο του κόσμου βρέθηκε εξαιτίας του κορωνοϊού σε απρόβλεπτες, πρωτόγνωρες συνθήκες, πολλοί επικεφαλής εταιρειών αποφάσισαν να αντιγράψουν τα γραφόμενα στο εξωτερικό. Τι ακούσαμε για την ώρα των ηγετών, τι ακούσαμε για την ώρα των σημαντικών αποφάσεων. Πολλές φορές διαβάζουμε απόψεις της αγοράς κι αισθανόμαστε ότι απλά διαβάζουμε μετάφραση αγγλικών, κυρίως εσωτερικών, σημειωμάτων.
Κι όμως οι υπηρεσίες επικοινωνίας έχουν την τύχη να λειτουργούν μέσα στο πλαίσιο της πλέον μορφωμένης γενιάς Ελλήνων κι έχουν ήδη αντιμετωπίσει, στα χρόνια των μνημονίων, την μεγαλύτερη οικονομική κρίση που έζησε αναπτυγμένη χώρα στο δυτικό κόσμο μέχρι και την εμφάνιση του κορωνοϊού. Το γεγονός αυτό σχεδόν αυτονόητα έχει φέρει την ελληνική γνώση σε υψηλότατο επίπεδο, αφού είναι σχεδόν η μοναδική στο δυτικό κόσμο που έχει διαχειριστεί πρακτικά παραδείγματα πρωτόγνωρων κρίσεων.
Τα γαλόνια αυτά είναι καιρός η αγορά των υπηρεσιών επικοινωνίας να τα επιδείξει. Και να τολμήσει εντός κι εκτός Ελλάδας, να τα βροντοφωνάξει. Η γνώση αυτή, με την απαραίτητη στροφή προς τις συνέργειες, είναι τα εχέγγυα για μια καλύτερη πορεία των εταιρειών υπηρεσιών επικοινωνίας. Ο μονόδρομος αυτός θα οδηγήσει πλέον και σε υψηλότερες αμοιβές, ανάλογες με την αξία των γνώσεων που μεταφέρονται.
Οι υπηρεσίες επικοινωνίας έχουν μπροστά τους να αντιμετωπίσουν τεράστιες προκλήσεις. Ολοένα και περισσότερες εταιρείες θα αποτολμήσουν να διαχειρίζονται εσωτερικά τα θέματα τους, ολοένα και περισσότερες θα μετράνε την αξία της μέτρησης και της αποτελεσματικότητας που σήμερα μοιάζει όλο και παραπάνω να ελέγχονται από τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας. Ολοένα και περισσότερο οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας θα προσπαθήσουν να κερδίσουν μερίδιο σε κάθε αγορά στην οποίο επιχειρούν, άρα και να καθετοποιήσουν τις υπηρεσίες τους.
Αν ο κορωνοϊός είναι μια τεράστια πρόκληση για όλους για την ελληνική διαφήμιση και τις ελληνικές δημόσιες σχέσεις είναι και μια τεράστια ευκαιρία. Σε επίπεδο γνώσης έχουμε την εμπειρία, σε επίπεδο αμοιβών οφείλουμε να ζητήσουμε αυτό που μας αξίζει, σε επίπεδο ανταγωνισμού οφείλουμε να δούμε την αξία των συνεργειών και των συνεργασιών. Ο κόσμος μας αλλάζει, το ίδιο οφείλουμε να πράξουμε κι εμείς.
πηγη: banks.com.gr