Εντός του Οκτωβρίου ο Πρωθυπουργός στη Νάξο για τα εγκαίνια της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων
Οπως είχαμε γράψει και πριν λίγες ημέρες ο πρωθυπουργός εξετάζει το ενδεχόμενο να έρθει στη Νάξο για να εγκαινιάσει την ηλέκτριση του καλωδίου που θα συνδέσει τη Νάξο με την Πάρο, Σύρο και Μύκονο.
Μέσα στον Οκτώβριο, μετά τις 20, όπως οι πληροφορίες λένε, θα γίνουν τα εγκαίνια του έργου της διασυνδέσεως των νησιών Νάξου, Πάρου Μυκόνου και της Σύρου με το δίκτυο ηλεκτροδοτήσεως της ηπειρωτικής χώρας.
Να σημειωθεί ότι στο νησί της Νάξου θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία τις πρώτες μέρες του Οκτωβρίου ο προβλεπόμενος στην σύμβαση που υπεγράφη με την ανάδοχο του έργου κοινοπραξία υποσταθμός.
Από την στιγμή κατά την οποία το εξαιρετικής σημασίας έργο αρχίσει να «δουλεύει» αυτομάτως θα απαλλαγούν τα προαναφερθέντα νησιά από την ανάγκη να καλύπτουν τις ανάγκες τους σε ρεύμα από τους Αυτόνομους Σταθμούς Παραγωγής. Γεγονός που σε κάθε περίπτωση καθιστά την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος σ’ αυτά προβληματική.
Οι πληροφορίες μας οι οποίες δεν διαψεύστηκαν, όταν δημοσιεύθηκαν στις 12 Σεπτεμβρίου, αναφέρουν ότι στα εγκαίνια για την ολοκλήρωση των εργασιών της β’ φάσεως του εν λόγω έργου το «παρών» θα δώσει και ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
Οι πληροφορίες αυτές όπως τότε έτσι και σήμερα, παρότι δεν επιβεβαιώνονται από κομματικά ή κυβερνητικά στελέχη, εκλεγμένα και μη, δεν διαψεύδονται κιόλας…
Ξεκινάει η διασύνδεση…
Μερικές μέρες ή στην χειρότερη των περιπτώσεων λίγες εβδομάδες αναμένουμε την ολοκλήρωση του πολύ σημαντικού έργου της Β’ και Γ’ Φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων με την ηπειρωτική Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, και οι δύο φάσεις, σύμφωνα με πηγές που δημοσιεύει σήμερα ο ιστότοπος ypodomes.com, αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί -καιρού και κορωνοϊού επιτρέποντος- εντός των επόμενων 2 εβδομάδων καθώς επιδιώκεται η πραγματοποίηση των εγκαινίων περί τα μέσα Οκτωβρίου.
Όπως είχε επισημανθεί και πριν λίγο καιρό, ότι στις αρχές Οκτωβρίου ξεκινά η δοκιμαστική ηλέκτριση του καλωδίου Λαυρίου και Σύρου (μήκος 107 χλμ), ενώ την ίδια περίοδο αναμένεται και η ηλέκτριση των καλωδίων Πάρου-Νάξου και Νάξου-Μυκόνου.
Και τα δύο έργα είναι εξίσου σημαντικά για τα νησιά των Κυκλάδων, καθώς θα απεξαρτηθούν από κοστοβόρες πρακτικές όσον αφορά την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, όπως η χρήση πετρελαϊκών σταθμών παραγωγής, θα βελτιωθεί το οικολογικό τους αποτύπωμα, θα βασιστούν περισσότερο στις διαθέσιμες εγκαταστάσεις ΑΠΕ, και θα προωθηθεί ακόμα περισσότερο η δημιουργία εγκαταστάσεων ΑΠΕ σε αυτά.
Επιπλέον ένα ακόμα σημαντικό όφελος είναι οικονομικού χαρακτήρα και πρόκειται για την εξοικονόμηση 80 εκατ. ευρώ ανά έτος λόγω της απεξάρτησης από το πετρέλαιο ως «καύσιμο» παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος. Η εξέλιξη αυτή σημαίνει ότι θα μειωθούν οι χρεώσεις ΥΚΩ που καλούνταν να πληρώνουν οι καταναλωτές σε όλη την Ελλάδα στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας.
Η συμβασιοποίηση της Β΄Φάσης ολοκληρώθηκε στα μέσα του 2018 η εκτιμώμενη ολοκλήρωση του έργου πήρε παράταση ενός μήνα λόγω των καιρικών φαινομένων και της πανδημίας, καθώς η αρχική πρόβλεψη ήταν για το Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτος. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 71 εκατ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, η Β΄ Φάση της διασύνδεσης περιλαμβάνει τα επιμέρους έργα:
• Σύνδεση Πάρου-Νάξου με υποβρύχιο καλώδιο μήκους 7,6 χλμ
• Σύνδεση Νάξου-Μυκόνου με καλώδιο μήκους 40 χλμ
• Κατασκευή νέου υποσταθμού GIS στη Νάξο, καθώς και τα έργα για τη διασύνδεση των υποσταθμών Πάρου και Μυκόνου
• Κατά τη διάρκεια αποπεράτωσης των παραπάνω έργων προγραμματίστηκε και ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2020 η αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής δυασύνδεσης της Άνδρου με τη Ν. Εύβοια (Λιβάδι) μήκους 14.5 χλμ, καθώς την σύνδεσης της Άνδρου με την Τήνο μήκους 4 χλμ.
Η συμβασιοποίηση της Γ’ Φάσης (ενίσχυση Σύρου) ολοκληρώθηκε το Νοέμβριο του 2018 και βρίσκεται εντός της εκτιμώμενης προθεσμίας, η οποία είχε οριστεί για τον ερχόμενο μήνα. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 118 εκατ. ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, το σημαντικό αυτό έργο περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της διασύνδεσης με την πόντιση του δεύτερου καλωδίου Λαυρίου-Σύρου και τα απαιτούμενα έργα μεταξύ Λαυρίου και Σύρου.
Με τη διασύνδεση της Σύρου και την ολοκλήρωση της τρίτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα υπερδιπλασιαστεί η μεταφορική ικανότητα της Σύρου, ενώ η τροφοδοσία θα «θωρακιστεί» μέσω μίας γραμμής back up που θα λειτουργεί σε ενδεχόμενο βλάβης.