ΦΑΚΕΛΟΣ: Λιμάνι Νάξου: Το «ταβάνι» των 6 εκατ. του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου και η επιβεβλημένη «διόρθωση» του υπάρχοντος λιμανιού…

ΦΑΚΕΛΟΣ: Λιμάνι Νάξου: Το «ταβάνι» των 6 εκατ. του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου και η επιβεβλημένη «διόρθωση» του υπάρχοντος λιμανιού…

Μέρος, 2ον

Τα ταμείο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων είναι εύρωστο. Το «ταβάνι» του, σύμφωνα με πληροφορίες, … ακουμπά στα περίπου 6 εκατ.

Ετούτη την εποχή, και με βάση τις τρέχουσες εξελίξεις στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοικήσεως, δεν είναι δυνατόν να απορροφήσουμε και επενδύσουμε το προαναφερθέν ποσό σε ένα και μόνο μεγάλο λιμενικό έργο. Ας καταστεί σαφές, αυτό.

Όμως, επιβάλλεται με την πρώτη ευκαιρία να αξιοποιήσουμε το παραπάνω ποσό που όσο μένει «παγωμένο» τόσο οι πιθανότητες να «χαθεί», πολλαπλασιάζονται.

Πώς είναι δυνατόν το Δ.Λ.Τ Νάξου και Μικρών Κυκλάδων να απωλέσει το παραπάνω ποσό;

Δεν χρειάζεται και μεγάλη …προσπάθεια;;;!!!

Ναι…

Αν παρ’ ελπίδα υπάρξει, με απόφαση του αρμοδίου καθ’ ύλην υπουργείου συγχώνευση των λιμενικών ταμείων του ν. Κυκλάδων, τι θα γίνει;

Εννοείται ότι, αυτομάτως, απαραίτητο θα κριθεί να δημιουργηθεί ένα (νέο) ενιαίο ταμείο στο οποίο μέσα, από την επομένη της εκδόσεως της περί ης ο λόγος υπουργικής αποφάσεως, θα αποταμιευτούν τα ταμειακά διαθέσιμα όλων των Δ.Λ.Τ των νησιών του νομού.

Τότε, που «κόπηκε»…

Να θυμίσουμε ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας στις αρχές του μηνός Μαΐου του 2007, «έκοψε» το υπό εκτέλεση «μεγάλο λιμάνι» του νησιού μας.

Σύμφωνα με το «Δια Ταύτα» της σχετικής απορριπτικής του εν λόγω έργου, και η εξής αιτίαση: Το γεγονός ότι για την κατασκευή ενός τόσο μεγάλου σε έκταση έργου, στον φάκελο του υπό κατασκευή έργου δεν υπήρχε η επιβεβλημένη χωροθέτησή του.

Με βάση όλα τα παραπάνω, ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, αν μη τι άλλο, θα πρέπει, στο εγγύς μέλλον, να αρθρώσει λόγο εμπεριστατωμένο και να καταστήσει προς πάσα κατεύθυνση σαφές ότι:

Είναι επιτακτική/αδήριτη η ανάγκη το νησί της Νάξου να αποκτήσει για τα επόμενα έτη (και μέχρι να χωροθετήσει και κατασκευάσει σε κάποια άλλη περιοχή λιμάνι εμπορικό), λιμάνι ασφαλές και λειτουργικό. Στην υπάρχουσα θέση, εννοείται. Τούτο σημαίνει ότι το υπάρχον λιμάνι πρέπει να «διορθωθεί», στον βαθμό που πρέπει και επιβάλλεται.

Οι ακαταλληλότητες του λιμανιού της Νάξου, είναι εμφανείς. Και είναι πολλές. Οι εξής δύο, πιο σημαντικές από όλες:

  1. Δεν προστατεύεται επαρκώς από λιμενοβραχίονες και η λιμενολεκάνη στο μεγαλύτερο εύρος της δεν έχει το απαιτούμενο βάθος.
  2. Ο προβλήτας, που εξυπηρετεί σήμερα τα πλοία, διαθέτει ουσιαστικά μόνο μία θέση, αυτήν του «κεφαλιού» (κεφαλόσκαλου). Έχει δε υποσκαφτεί η θεμελίωσή του παρά τις τσιμεντενέσεις που του έγιναν, προ ετών.

Στο μεταξύ, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε κάθε ευκαιρία, επαναλαμβάνει ότι τα μεγάλα πλοία της ακτοπλοΐας συμβάλλουν στην φθορά των λιμανιών, αφού, όπως τονίζει, τα περισσότερα από αυτά είναι παλιά και δεν διαθέτουν τις υποδομές για να εξυπηρετούν τα σύγχρονα μεγάλα πλοία με αποτέλεσμα ορισμένες φορές (τα ακατάλληλα λιμάνια αυτά) να καθίστανται επικίνδυνα.

Επί τη ευκαιρία ας αναφερθεί ότι, οι πλοίαρχοι του Εμπορικού Ναυτικού επισημαίνουν ότι «απαιτούνται, χωρίς άλλες χρονοτριβές, παρεμβάσεις και διορθωτικές κινήσεις, έτσι ώστε όλα τα καταπονημένα λιμάνια να γίνουν λειτουργικά, δεδομένου ότι είναι πολύ σημαντικό για ένα πλοίο να μπορεί να δένει με ασφάλεια σε ένα λιμάνι, να αποβιβάζει επιβάτες, να φορτοεκφορτώνει οχήματα, αλλά και να παραμένει στο λιμάνι, όταν οι καιρικές συνθήκες δεν επιτρέπουν τον απόπλου του».

Το λιμάνι Νάξου

Στο με ημερομηνία 5 Φεβρουαρίου 2015, και με θέμα «Σχεδιασμός μελέτης του λιμανιού της Νάξου», ο προϊστάμενος της Δ/νσεως Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου στο νησί μας, πολιτικός μηχανικός, Αθανάσιος Γρυλλάκης, σημείωνε, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

α) Είχε υπογραφεί (με ημερομηνία σύμβασης 30 Νοεμβρίου 2012), προγραμματική σύμβαση Περιφέρειας Ν. Αιγαίου και Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου για την επίβλεψη μελέτης, που αφορά σε έργα εξασφάλισης και αναβάθμισης κεντρικού προβλήτα λιμένα Νάξου.

β) Μέχρι σήμερα, δεν έχει γίνει ανάθεση μελέτης για επισκευή-συντήρηση και αναβάθμιση κεντρικού προβλήτα λιμένα Νάξου.

Επειδή:

1ον: Απαιτείται συνολικός σχεδιασμός και πρόβλεψη έργων σε όλη την λιμενολεκάνη, ώστε να καταστεί το λιμάνι σύγχρονο και λειτουργικό,

2ον: Για την προκήρυξη της μελέτης βελτίωσης των υφισταμένων έργων και κατασκευής νέων στην υπάρχουσα λιμενολεκάνη απαιτείται η σύνταξη φακέλου έργου, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν.3316/22.2.2005,

3ον: Η σύνταξη του φακέλου απαιτεί μεγάλη τεχνογνωσία και εμπειρία σε σχεδιασμό, μελέτη και υλοποίηση λιμενικών υποδομών,

4ον: Η Νάξος αναφέρεται σαν νομαρχιακό κέντρο, με το λιμάνι της Νάξου να έχει χαρακτηρισθεί κομβικό (Παράγραφος Γ. 3. 2. Απόφαση με αρ. 25290/10.10.2003, πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ – «Έγκριση Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου»),

Και ο κ. Γρυλλάκης, κλείνοντας, υπογράμμιζε: «Άποψη της Υπηρεσίας είναι η διαδικασία προώθησης σύνταξης φακέλου, προκήρυξης και ανάθεση της μελέτης να αναλάβει η Δ/νση Λιμενικών Έργων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων».

About The Author

Μετάβαση στο περιεχόμενο