Ιανός: Λόγω σφοδρών ανέμων δεν έδεσε στη Σέριφο του ''SUPERJET''

«Φουρτούνες» και SOS έφεραν οι επιδοτήσεις στην ακτοπλοΐα

Πολιτική αντιπαράθεση, αλλά και σχόλια στον κλάδο, έχει προκαλέσει ο τρόπος με τον οποίο επελέγη να γίνει η διάρθρωση του δεύτερου πακέτου στήριξης της ακτοπλοΐας.

Βέβαια την ίδια ώρα ορισμένες γραμμές που εξυπηρετούνται «βρέξει – χιονίσει» σε «δύσκολα» νησιά, από συμβατικά πλοία μένουν εκτός ή λαμβάνουν αναλογικά λιγότερα χρήματα από αυτά που αντιστοιχούν στο έργο που φέρουν σε πέρας. Κι αυτό σε μια κρίσιμη εθνικά περίοδο με τη νησιωτικότητα να είναι ή πρέπει να είναι βασικό σημείο εθνικής πολιτικής.

Ερωτηθείς την προηγούμενη εβδομάδα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης για το ενδεχόμενο να στηριχθούν και «καλοκαιρινές» γραμμές είχε τονίσει ότι σημασία έχει όχι το πού πάνε αλλά να υπάρχουν επαρκείς και ικανοί πόροι για όλη την ακτοπλοΐα. Σημείωσε, δε, ότι το αρμόδιο υπουργείο έχει τη σχετική γνώση να κάνει την ορθή κατανομή.

Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες από το ΥΝΑ, στόχος του σχεδιασμού για τις εν λόγω κατανομές είναι η συνολική στήριξη της ακτοπλοΐας και βέβαια των ταχυπλόων που παίζουν ένα σημαντικό ρόλο και είναι απαραίτητα για τον τουρισμό.

Πολιτική κόντρα

Σε υψηλούς, πάντως, τόνους ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Σαντορινιός αναφέρθηκε με δήλωσή του πριν λίγες μέρες στο θέμα των επιδοτήσεων στην ακτοπλοΐα.

«Για μία ακόμη φορά το «επιτελικό κράτος», επιβεβαιώνει τον κανόνα της διακυβέρνησής της ΝΔ: η πανδημία είναι μια ευκαιρία για να εξυπηρετηθούν οι κολλητοί» αναφέρει σε δήλωσή του ο Βουλευτής Δωδεκανήσου και πρώην αν. υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής συμπληρώνοντας: «Για πρώτη φορά στην ιστορία της Ακτοπλοΐας, επιδοτούνται τον χειμώνα, ταχύπλοα πλοία για τη σύνδεση των Ανατολικών και Δυτικών Κυκλάδων, με Πειραιά και Ηράκλειο, την ώρα που τα νησιά αυτά εξυπηρετούνται ήδη με πλοία δωδεκάμηνης δρομολόγησης. Τα συγκεκριμένα δρομολόγια, ποτέ ξανά δεν αποτελούσαν μέρος των χειμερινών επιδοτήσεων, ούτε ως ελεύθερες, γιατί δεν υφίσταται ανάγκη αυτού του είδους του μεταφορικού έργου, κατά τους χειμερινούς μήνες. Φέτος, εν μέσω πανδημίας και με απαγόρευση μετακινήσεων μεταξύ των νομών, το Υπουργείο Ναυτιλίας επέλεξε να επιδοτήσει γραμμές ταχυπλόων, με κόστος 2,3εκ €, ενώ προβλέπει και επιπλέον χρηματοδότηση, αν αυτά έχουν χωρητικότητα άνω των 1.200 επιβατών!»

Μάλιστα παραθέτει χαρακτηριστικά παραδείγματα, όπως αναφέρει «επιτελικής χρηματοδότησης»:

· «15 δρομολόγια ταχύπλοου για τη γραμμή Ηράκλειο-Θήρα-Ηράκλειο, μέχρι το τέλος του 2020, επιδοτούνται με 30.000€, ανά δρομολόγιο, άρα με 450.000€ συνολική επιδότηση! . Να σημειωθεί ότι ουδέποτε πραγματοποιούσαν ταχύπλοα τα δρομολόγια αυτή την περίοδο ενώ η γραμμή αυτή επιδοτείται με συμβατικό πλοίο. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα συμβατικά πλοία τα οποία εκτελούν δρομολόγια στην γραμμή Πειραιά-Ηράκλειο είναι 4 με πλήρωμα 80 άτομα ανά πλοίο και συνολικά επιδοτούνται με αυτήν την προκήρυξη με 32 δρομολόγια από τα 148 που θα πραγματοποιήσουν.

· «3 δρομολόγια ταχύπλοου, την εβδομάδα, στη Γραμμή ΠΕΙΡΑΙΑΣ-ΣΥΡΟΣ-ΜΥΚΟΝΟΣ-ΝΑΞΟΣ-ΘΗΡΑ με επιδότηση 45.000 €, ανά δρομολόγιο, επιδοτούνται συνολικά με 810.000€!

· 6 δρομολόγια, ανά βδομάδα, μέχρι το τέλος του 2020, στη γραμμή ΠΕΙΡΑΙΑΣ- ΣΕΡΙΦΟΣ- ΣΙΦΝΟΣ- ΜΗΛΟΣ και επιστροφή, επιδοτούνται με 1,080εκ €!»

«Το καλοκαίρι, και με χαρακτηριστική καθυστέρηση σε σχέση με τις ανάγκες των νησιών, έγιναν απευθείας αναθέσεις γραμμών, με άρωμα ευνοϊκής μεταχείρισης των ταχυπλόων, έναντι των συμβατικών που αποτελούν τον κορμό της Ακτοπλοΐας. Μετά όμως και τη δημοσίευση της προκήρυξης ανάθεσης άγονων γραμμών, οι υπόνοιες αυτές έγιναν πια… βεβαιότητα σκανδάλου» αναφέρει ο κ. Σαντορινιός και προσθέτει:

«Από την αρχή της υγειονομικής κρίσης ο ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ είχε ζητήσει να εκπονηθεί ένα σχέδιο έκτακτης δρομολόγησης άγονων γραμμών με σχεδιασμό, ανά δρομολογιακή περίοδο, και βάσει των αναγκών εξυπηρέτησης των νησιών. Είχαμε, επίσης προτείνει οι επιδοτήσεις των γραμμών να γίνουν με κριτήριο τα δρομολόγια της προηγούμενης χρονιάς και ο συνολικός σχεδιασμός να λαμβάνει υπόψη τη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), προκειμένου να έχει τη μέγιστη δυνατή διαβούλευση με τους φορείς της ακτοπλοΐας και τους εκπροσώπους των φορέων των νησιών.

Το ίδιο ζητήσαμε και κατά την πρόσφατη συζήτηση στην Oλομέλεια της Βουλής, σχετικά με την τροπολογία παράτασης της επιδότησης γραμμών λόγω Covid. Παρά όμως τις τεκμηριωμένες προτάσεις μας, οι οποίες πραγματικά απαντούσαν στις ανάγκες των νησιωτών, αυτές τις δύσκολες μέρες της πανδημίας, ο Υπουργός κράτησε για τον εαυτό το «προνόμιο» να σχεδιάζει το ακτοπλοϊκό δίκτυο, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του ΣΑΣ, με τελικό σκοπό, όπως φαίνεται, για να κάνει σκανδαλώδεις αναθέσεις!»

Σημειώνεται ότι με βάση το ΦΕΚ και την πρόσκληση η οποία βγήκε προβλέπονται συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας από 24/11/2020 έως 31/12/2020.

Ανεπαρκείς οι πόροι

Με βάση τα όσα είχε πει πάντως ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλλης στην τελευταία συνέντευξη τύπου «παρά το γεγονός ότι υπήρξε επιβολή Δημόσιας Υπηρεσίας και αναγκαστική εκτέλεση δρομολογίων, οι αποζημιώσεις που προβλέφθηκαν δεν ήταν επαρκείς. Έναντι ζημιών από ναύλους που είναι βέβαιο ότι θα ξεπεράσουν τα 100 εκ η ενίσχυση των εταιρειών περιορίστηκε σε:

Από συμβάσεις Δημόσιας Υπηρεσίας €17.000.000 (αφαιρείται ο ΦΠΑ)

Από επιδοτήσεις Εργοδοτικών εισφορών € 5.000.000

Σύνολο €22.000.000

Τα υπόλοιπα μέτρα αφορούσαν κυρίως:

* Ταμιακές διευκολύνσεις, όπως η αναστολή πληρωμών φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων και δόσεων δανείων, η επιστρεπτέα προκαταβολή κτλ

* Μέτρα ενίσχυσης της εργασίας, όπως η αναστολή συμβάσεων κτλ.»

Πακέτο στήριξης

Μάλιστα ο κ. Σακέλλης είχε περιγράψει τα απαραίτητα μέτρα ενίσχυσης των εταιρειών το 2021

Πιο συγκεκριμένα:

1. Καθορισμός των απαραίτητων δρομολογίων μέχρι 31/5/2021 με βάση τα δρομολόγια του 2020 και υπογραφή Συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίας για την εκτέλεσή τους.

2. Καθορισμός μισθωμάτων σύμφωνα με τα πραγματικά έξοδα των πλοίων τα οποία ήδη σας έχουν κοινοποιηθεί και γνωρίζετε.

3. Παράταση της επιδότησης των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού θάλασσας και ξηράς, μέχρι 31/5/2021.

4. Μείωση 50% των λιμενικών εξόδων Λιμενικών Ταμείων και Οργανισμών Λιμένων.

5. Εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και στα εισιτήρια των οχημάτων ΙΧ.

6. Παράταση ισχύος της δυνατότητας αναστολή συμβάσεων εργασίας των ναυτικών μέχρι 31/5/2021.

7. Επέκταση του μέτρο πληρωμής των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων σε 24 μήνες.

8. Ανάλογα με τις εξελίξεις θα κατατεθούν προτάσεις και για την περίοδο από 1/6/2021.

Γραμμές Αδριατικής

Ανάλογα μέτρα, όπως ανέφερε ο κ. Σακέλλης, πρέπει να εφαρμοστούν και για τα πλοία τα οποία είναι δρομολογημένα στις γραμμές Αδριατικής και συγκεκριμένα:

1. Να μελετηθεί η δυνατότητα επιδότησης των δρομολογίων για την κάλυψη των εξόδων λειτουργίας των (μείον τα έσοδα), σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία για τα οποία σας έχουμε ήδη ενημερώσει.

2. Παράταση ισχύος της δυνατότητας αναστολής συμβάσεων εργασίας των ναυτικών μέχρι 31/5/2021.

3. Παράταση της επιδότησης των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού θάλασσας και ξηράς, μέχρι 31/5/2021 και ενίσχυση των Εταιρειών με τον παρακρατούμενο φόρο των ναυτικών, ή εναλλακτικά

4. Δημιουργία ειδικού προσωρινού πλαισίου στήριξης (με έγκριση της ΕΕ) δεκαετούς διάρκειας για την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού θάλασσας (ναυτικών) που εργάζονται στα πλοία αυτά και επίσης την ταμειακή ενίσχυση των εταιρειών στα πρότυπα που εφαρμόζουν άλλες Χώρες στην Ευρώπη.

5. Μείωση 50% των πάσης φύσεως λιμενικών εξόδων που χρεώνουν οι Οργανισμοί Λιμένος Πατρών, Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας, μέχρι 31/5/2021.

Σε ότι αφορά την Κρουαζιέρα δεν χρειάζεται να πούμε πολλά, τα προβλήματα είναι σε όλους γνωστά και θα είναι μπροστά μας τουλάχιστον για την επόμενη διετία.

Τι λέει το υπουργείο Ναυτιλίας;

Συνολικά, πάντως, σύμφωνα με το Υπουργείο Ναυτιλίας το πακέτο στήριξης για την ακτοπλοΐα το 2020 φτάνει τα 55 εκατ. ευρώ, γεγονός που διασφαλίζει την επάρκεια των θαλασσίων συνδέσεων μεταξύ των νησιών, αλλά και μεταξύ των νησιών και της ενδοχώρας.

Με αφορμή πάντως το νέο «πακέτο», ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης τόνισε ότι «το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, από την πρώτη στιγμή της υγειονομικής κρίσης, προχώρησε σε μέτρα στήριξης τόσο των εταιρειών, όσο και των εργαζόμενων.

Προστατεύσαμε τη ναυτική εργασία, με επιδότηση εργοδοτικών εισφορών για τους ναυτικούς, χρηματοδοτήσαμε τις εισφορές για τις αναστολές συμβάσεων εργασίας, μειώσαμε τα λιμενικά τέλη».

Παράλληλα υπογράμμισε πως «σε στενή συνεργασία με θεσμικούς εκπροσώπους του κλάδου και τα συναρμόδια Υπουργεία, επεξεργαζόμαστε την επέκταση των υφιστάμενων μέτρων για το 2021, αλλά και την προσθήκη νέων, εάν χρειαστεί, προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι αρνητικές συνέπειες της συνεχιζόμενης πανδημίας και να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη επικοινωνία των νησιών και των νησιωτών με την ηπειρωτική Ελλάδα».

Πηγή: Reporter.gr

About The Author

Μετάβαση στο περιεχόμενο