Για τον νέο ΦΟ.Δ.Σ.Α: Έτοιμο να βγει στα “κάγκελα” το Δ. Σ. του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων – Προσφυγή στην Δικαιοσύνη… – “Κάτω τα χέρια από την περιουσία του δήμου μας. Ο νόμος είναι αντισυνταγματικός”…
Έτοιμο να βγει στα “κάγκελα” το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, με αιτία και αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις που αφορούν στον νέο Περιφερειακό Φορέα Διαχειρίσεως Στερεών Αποβλήτων Νοτίου Αιγαίου (ΦΟ.Δ.Σ.Α.), ο οποίος ανοικτά επιδιώκει να πάρει στα χέρια του και να διαχειρίζεται – αυτός και μόνον αυτός, εφεξής-, τον ΧΥΤΑ Νάξου.
Πάνω από τρείς φορές το συγκεκριμένο ζήτημα λίγο έλειψε να απασχολήσει το κορυφαίο όργανο του ημετέρου δήμου, σε συνεδρίαση κατά την διάρκεια της οποίας το σχετικό αίτημα της Περιφέρειας Νοτίου που προωθεί τον περί ου ο λόγος φορέα, θα ήταν το ένα και μοναδικό θέμα συζητήσεως και η λήψη σχετικής (αρνητικής όπως από όλους τους δημοτικούς συμβούλους υποστηρίζεται πλέον και δημοσίως), αποφάσεως. Αυτό όμως, ουδέποτε συνέβη μέχρι σήμερα. Και δεν πραγματοποιήθηκε η προαναφερθείσα συνεδρίαση, για δύο λόγους:
Ο πρώτος έχει να κάνει σε σχέση με την διαφαινόμενη/αναμενόμενη/αναπόφευκτη σύγκρουση που έντονα από πρωτοκλασάτα μέλη του δημοτικού συμβουλίου εικάζεται ότι θα ξεσπάσει μεταξύ Δημοτικού Συμβουλίου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και Περιφέρειας, σε μια χρονική περίοδο που δημοτικοί σύμβουλοι της Συμπολιτεύσεως υπογραμμίζουν ότι δεν προσφέρεται η εποχή (λόγω covid-19) για εντάσεις και συγκρούσεις με την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου.
Ο δεύτερος αφορά στην επιλογή της συντριπτικής πλειονότητας των δημοτικών συμβούλων – αν όχι σύσσωμου του 27μελούς δημοτικού συμβουλίου -, «ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων να προσφύγει στην Δικαιοσύνη, ζητώντας την τροποποίηση του αντισυνταγματικού νόμου για τους ΦΟ.Δ.Σ.Α.».
Μέλη του προεδρείου του κορυφαίου οργάνου του πολυνησιακού Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων επικαλούνται ήδη το Άρθρο 102, παρ. 3 του Συντάγματος, το οποίο αναφέρεται στους Ο.Τ.Α. που, μεταξύ άλλων, έχουν και διοικητική αυτοτέλεια.
Να, πώς έχει το περί ου ο λόγος άρθρο:
Άρθρο 102: (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης)
Η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων ανήκει στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού. Υπέρ των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης συντρέχει τεκμήριο αρμοδιότητας για τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων. Νόμος καθορίζει το εύρος και τις κατηγορίες των τοπικών υποθέσεων, καθώς και την κατανομή τους στους επί μέρους βαθμούς. Με νόμο μπορεί να ανατίθεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης η άσκηση αρμοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή του Κράτους.
2. Οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Oι αρχές τους εκλέγονται με καθολική και μυστική ψηφοφορία, όπως νόμος ορίζει.
3. Με νόμο μπορεί να προβλέπονται για την εκτέλεση έργων ή την παροχή υπηρεσιών ή την άσκηση αρμοδιοτήτων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης αναγκαστικοί ή εκούσιοι σύνδεσμοι οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης που διοικούνται από αιρετά όργανα.
4. Το Κράτος ασκεί στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης εποπτεία που συνίσταται αποκλειστικά σε έλεγχο νομιμότητας και δεν επιτρέπεται να εμποδίζει την πρωτοβουλία και την ελεύθερη δράση τους. O έλεγχος νομιμότητας ασκείται, όπως νόμος ορίζει. Πειθαρχικές ποινές στα αιρετά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης, εκτός από τις περιπτώσεις που συνεπάγονται αυτοδικαίως έκπτωση ή αργία, επιβάλλονται μόνο ύστερα από σύμφωνη γνώμη συμβουλίου που αποτελείται κατά πλειοψηφία από τακτικούς δικαστές, όπως νόμος ορίζει.
5. Το Κράτος λαμβάνει τα νομοθετικά, κανονιστικά και δημοσιονομικά μέτρα που απαιτούνται για την εξασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας και των πόρων που είναι αναγκαίοι για την εκπλήρωση της αποστολής και την άσκηση των αρμοδιοτήτων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης με ταυτόχρονη διασφάλιση της διαφάνειας κατά τη διαχείριση των πόρων αυτών. Νόμος ορίζει τα σχετικά με την απόδοση και κατανομή, μεταξύ των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, των φόρων ή τελών που καθορίζονται υπέρ αυτών και εισπράττονται από το Κράτος. Κάθε μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από κεντρικά ή περιφερειακά όργανα του Κράτους προς την τοπική αυτοδιοίκηση συνεπάγεται και τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων. Νόμος ορίζει τα σχετικά με τον καθορισμό και την είσπραξη τοπικών εσόδων απευθείας από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης.
Τέλος, ας αναφερθεί ότι σε μία από τις επόμενες συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, η υπόθεση ΦΟΔΣΑ θα απασχολήσει τους αιρετούς του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, αφού σχετική εισήγηση (με όλα τα επιχειρήματα που επικαλείται το προεδρείο του Σώματος και τα οποία αφορούν στην αντισυνταγματικότητα του πολυσυζητημένου νόμου για τους ΦΟΔΣΑ) συντάσσεται εδώ και μερικά εικοσιτετράωρα.
-«Κάτω τα χέρια από την περιουσία του δήμου μας. Ο νόμος είναι αντισυνταγματικός», δηλώνει ο αντιδήμαρχος Μανόλης Πολυκρέτης. Άποψη που υιοθετούν και την διατυπώνουν – κατά το κοινώς λεγόμενο – με χίλιους δυο τρόπους, δημοτικοί σύμβουλοι και των τεσσάρων δημοτικών παρατάξεων.