Νίκος Μόσχος: Το αγαπημένο παιδί των συλλεκτών στη Νάξο
Οι «εραστές» της Νάξου γνωρίζουν πια καλά τον Πύργο Μπαζαίου στην ενδοχώρα του νησιού. Το επιβλητικό μνημείο, ένα παλαιομονάστηρο που χρονολογείται απ’ τις αρχές του 17ου αιώνα, λειτουργεί για δυο και πλέον δεκαετίες ως εστία τέχνης και πολιτισμού. Αυτό το πυργόσπιτο, το οποίο ίδρυσε με αγάπη για τον τόπο ο Μάριος Βαζαίος, φιλοξενεί τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο ένα αφιέρωμα στο Νίκο Μόσχο.
Εξαιρετικά δημοφιλής στο εγχώριο φιλότεχνο κοινό, ο ζωγράφος ανήκει στους λιγοστούς νέους δημιουργούς μας που με αξιώσεις δείχνει δουλειά του στο εξωτερικό. Έχοντας κατακτήσει μια στέρεη θέση ανάμεσα σε γνωστές ιδιωτικές συλλογές (Συλλογή Κοπελούζου, Αντώνη και Άζιας Χατζηιωάννου, Γιώργου Βογιατζόγλου, Σωτήρη Φέλιου), το όνομά του φιγουράρει και σε διεθνείς συλλογές πρώτης γραμμής (Schirm/ Sammlung-Schirm Βερολίνο, PTE Fine Arts Νέα Υόρκη, Bernard Cheong Σιγκαπούρη, A. Krausser Ντουμπάι).
Στη Νάξο ταξίδεψαν έργα του Μόσχου από συλλογές, από την γκαλερί Ζουμπουλάκη, καθώς και δύο γλυπτά, τα οποία για πρώτη φορά φιλοτεχνεί ο καλλιτέχνης. Για την έκθεση που φέρει τον τίτλο “Animated Connotations” (κινούμενες σχέσεις) ο ιστορικός τέχνης Francesco Piazza αναφέρει:
«Εάν στη σύγχρονη ζωγραφική υπάρχει μια επιστροφή στην απεικόνιση σε βάρος της αφηρημένης αλλά και της εννοιολογικής τέχνης, το χρωστάμε σε καλλιτέχνες όπως τον Νίκο Μόσχο, ο οποίος διαμορφώνει την αντίληψή του για την τέχνη μέσω ενός νέου παραστατικού ιδιώματος· απρόβλεπτου, γεμάτου δραματικό και ώριμο συμβολισμό».
Η παραστατική γλώσσα του ζωγράφου δεν είναι νέα και σίγουρα, είναι εξηγήσιμη. Ο καλλιτέχνης, σχεδόν από το ξεκίνημά του, έδειξε τις σχεδιαστικές του αρετές που αμέσως τον ξεχώρισαν από τη γενιά του.
Με μια γερή καλλιτεχνική παιδεία από το σπίτι (με πατέρα αγιογράφο), μπορούσε, αν ήθελε, να γίνει πορτρετίστας του «σαλονιού», δεχόμενος παραγγελίες του συρμού. Το δρόμο είχαν ανοίξει καταξιωμένοι ζωγράφοι της γενιάς του ’80 με εμπορική επιτυχία και δημοφιλία. Ο Μόσχος, όμως, ακολούθησε το δικό του δρόμο, χωρίς να πέσει στην παγίδα της εμπορευματοποίησης και σε εύκολες συνταγές.
Από νωρίς ακολούθησε το ένστικτό του και δε λάθεψε. Αλλοίωσε ηθελημένα τις μορφές, θέλοντας να τις κάνει δικές του. Τις ενσωμάτωσε σε ένα συμβολικό χώρο, ανατρέποντας τη λογική της εικόνας μέσα από ένα «μαγικό ρεαλισμό». Επομένως, ναι μεν υιοθέτησε ένα παραστατικό ιδίωμα που όμως είναι έντονα φιλτραρισμένο από ένα ύφος προσωπικό και αναγνωρίσιμο.
Γεννημένος το 1979 στο Ηράκλειο της Κρήτης, ο ζωγράφος Νίκος Μόσχος σπούδασε στην ΑΣΚΤ και ζει στην Αθήνα.
Στα έργα του ο Νίκος Μόσχος απεικονίζει ανθρώπινα μέλη, μηχανικά εξαρτήματα, αρχιτεκτονικά στοιχεία, μέρη φυτών και ζώων, αρχαία αγάλματα καθώς και πολυάριθμα απροσδιόριστα στοιχεία , τα οποία συνθέτει σε χαοτικά και συγχρόνως τρομακτικά ταπλό.
Η pop αισθητική συναντά την ρεαλιστική ζωγραφική και συνδυάζεται με ψυχεδελικά στοιχεία σε απεικονίσεις που παραπέμπουν σε διαφημιστικά μοτίβα.
Επιμέλεια: Μάριος Βαζαίος, Διοργάνωση: ΑΙΩΝ Πολιτιστικός Οργανισμός – Φεστιβάλ Νάξου 2021, Χώρος: Πύργος Μπαζαίου, Διάρκεια: 27/6 – 26/9/2021, Ωράριο λειτουργίας: Καθημερινά εκτός Δευτέρας, 10:00-17:00
www.liberal.gr