Ποια είναι τα κίνητρα για να έρθουν στα νησιά ψηφιακοί νομάδες
«Εστω κι αν αυτή τη στιγμή η πανδημία δεν δίνει πολλές δυνατότητες για δυναμικές κινήσεις όσον αφορά την προώθηση σε επίπεδο μάρκετινγκ, θεωρούμε ότι η ελληνική αγορά έχει μεγάλες προοπτικές για τη μετά COVID-19 περίοδο, όταν θα ανοίξουν και πάλι τα ταξίδια στο εξωτερικό. Ηδη η πλατφόρμα μας θα είναι διαθέσιμη για τους Ελληνες ιδιοκτήτες που θέλουν να καταχωρήσουν τα ακίνητά τους», δηλώνει σε συνέντευξή του στο «business stories» o κ. Ντέιβιντ Γουίλιαμς, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της πλατφόρμας που έκανε το ντεμπούτο της στην Πορτογαλία το 2017. Σήμερα, μετά και τη συγχώνευση με τη Flatio, αριθμεί πάνω από 11.000 πιστοποιημένες καταχωρήσεις σε ευρωπαϊκούς προορισμούς (Πορτογαλία, Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Βουλγαρία, Ολλανδία, Κροατία, Τσεχία, Ιταλία, Ουγγαρία, Πολωνία, Σλοβακία κ.ά.).
Πλέον στην πλατφόρμα θα συμπεριλαμβάνεται και η Ελλάδα, με ιδιοκτήτες που θα μισθώνουν διαμερίσματα σε ψηφιακούς νομάδες και επαγγελματίες γενικότερα που εργάζονται εξ αποστάσεως, με μίνιμουμ διαμονή δύο εβδομάδων και μέση διάρκεια τριών μηνών.
Εξέχουσα θέση σε αυτή την προσπάθεια έχουν κάποια νησιά αλλά θα πρέπει να γίνει μια πιο συντονισμένη προσπάθεια ώστε να ρποσελκυστεί αυτή η πολύ ενδιαφέρουσα και, κυρίως, πολύ χρήσιμη κατηγορία εργαζομένων. Τα νησιά και ιδιαίτερα οι Κυκλάδες θα πρέπει να χρησιομοποιήσουν τα ακλόνητα θετικά τους στοιχεία και να διορθώσουν τα αρνητικά, ώστε να προσελκύσουν ψηφιακούς νομάδες.
Το εξωπραγματικά υπέροχο τοπίο, οι χαλαροί ρυθμοί, ο πολύ ποιοτικός τρόπος ζωής, θα πρέπει να αξιοποιηθούν και επίσης να ενισχυθούν οι ψηφιακές υποδομές (αυτό θα κάνει καλό και στον τουρισμό), θα πρέπει να γίνουν προσιτά τα ενοίκια και η πολιτεία να σκύψει πάνω σε αυτή την κατηγορία των εργαζομένων (κάτι που το κάνουν ήδη αρκετές χώρες) για να διευκολύνει τις διαδικασίες μετακίνησής τους και εργασίας τους…
Η NomadX ξεκίνησε πριν από μία τετραετία από την Πορτογαλία, η οποία πλέον θεωρείται από τις πρωτοπόρες χώρες στην Ευρώπη για τους ψηφιακούς νομάδες, ειδικά τώρα που η πανδημία και η τηλεργασία λειτουργούν ως επιταχυντές των εξελίξεων και ολοένα περισσότεροι προορισμοί στον ευρωπαϊκό Νότο βλέπουν στους ψηφιακούς νομάδες μια νέα ευκαιρία για την προσέλκυση ταξιδιωτών. Αντίστοιχη συζήτηση γίνεται πλέον πιο έντονα και στη χώρα μας για την επόμενη μέρα της πανδημίας, ώστε η Ελλάδα να προσελκύσει ξένα στελέχη και εργαζομένους που θα μένουν για περισσότερο χρόνο, θα φέρνουν εισοδήματα από το εξωτερικό, θα αγοράζουν εγχώρια προϊόντα και υπηρεσίες κινώντας την οικονομία και -γιατί όχι- δημιουργώντας τοπικές κοινότητες.
Toν περασμένο Οκτώβριο, εν μέσω πανδημίας, η NomadX συγχωνεύτηκε με τη Flatio, επίσης γνωστή πλατφόρμα μεσοπρόθεσμων μισθώσεων για επαγγελματίες και φοιτητές με 9.000 καταχωρήσεις και παρουσία σε πάνω από 60 πόλεις σε 18 χώρες. Πλέον οι δύο πλατφόρμες αριθμούν κοντά στις 11.000 ακίνητα, με πλάνο επέκτασης σε υφιστάμενες αλλά και νέες αγορές σε όλη την Ευρώπη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. «Ξεκινήσαμε τις συζητήσεις με τη Flatio τον Ιούλιο και προχωρήσαμε γρήγορα σε συμφωνία, εν μέρει λόγω και των νέων τάσεων στα ταξίδια εξαιτίας της πανδημίας, με στόχο να διευρυνθούμε αξιοποιώντας παράλληλα και το πλεονέκτημα που μας δίνει η τεχνολογία. Η συγκυρία θεωρούμε ότι δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερη, αφού υπάρχει μεγάλη αύξηση της εξ αποστάσεως εργασίας, ακόμη και από τεχνολογικούς κολοσσούς που μπαίνουν μπροστά, όπως οι Αmazon, Microsoft, Google, Facebook, Twitter κ.ά. οδηγώντας σε μια τεράστια ευκαιρία για την ίδια την αγορά των ψηφιακών νομάδων».
Όσον αφορά τις top αγορές στην Ευρώπη για τους ψηφιακούς μετανάστες, «αυτή τη στιγμή είναι η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Δημοκρατία της Τσεχίας, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο», αναφέρει στο «b.s.» ο κ. Γουίλιαμς, με την Ελλάδα να είναι εκτός και να προσπαθεί τώρα να κερδίσει έδαφος. Σημειωτέον ότι ο διευθύνων σύμβουλος της NomadΧ ήταν από τους κεντρικούς ομιλητές στην ψηφιακή εκδήλωση που διοργάνωσε το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών και επικεντρώθηκε στην ανάδειξη των νέων φορολογικών κινήτρων από πλευράς Πολιτείας, στην προσφορά κινήτρων για τη δημιουργία κέντρων έρευνας και ανάπτυξης, στην προσέλκυση εργαζομένων και αυτοαπασχολουμένων από το εξωτερικό, αλλά και στο πώς θα μπορέσει η χώρα μας να τονώσει τα δυνατά της σημεία ώστε να περιορίσει το brain drain, τη διαρροή ταλέντων στο εξωτερικό.
«Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα βρίσκεται πολύ χαμηλά, εκτός του top 100 στη διεθνή κατάταξη της Nomad List, της μεγαλύτερης πλατφόρμας αξιολόγησης των προορισμών σε όλο τον κόσμο από τους χρήστες-ψηφιακούς νομάδες, και έχει μπροστά της πολύ δρόμο για βελτίωση». Σύμφωνα με τη Nomad List, η Αθήνα βρίσκεται στην 116η θέση διεθνώς και την 33η θέση πανευρωπαϊκά, ενώ άλλοι ελληνικοί προορισμοί που μπορούν να προσελκύσουν ξένους επαγγελματίες είναι η Θεσσαλονίκη, τα Χανιά, η Ρόδος, η Πάτρα, το Ρέθυμνο, η Σαντορίνη και η Μύκονος. Πανευρωπαϊκά, πρώτος προορισμός είναι η Λισαβόνα, ακολουθεί το Βερολίνο, τρίτη έρχεται η Βαρκελώνη, ενώ το top 5 συμπληρώνουν δύο ακόμη πορτογαλικοί προορισμοί: το Πόρτο και η πρωτεύουσα του σερφ στην Ευρώπη, η Ερισέιρα, 35 χιλιόμετρα από τη Λισαβόνα.
«Η Πορτογαλία, που βρίσκεται στην πρώτη θέση, έχει μία πολύ ισχυρή κοινότητα όσον αφορά τους ψηφιακούς νομάδες και τους επαγγελματίες στην τεχνολογία. Επιπλέον, προσφέρει χαμηλότερο κόστος ζωής, γρήγορο Ιντερνετ, ειδική ψηφιακή βίζα για απομακρυσμένη εργασία, φιλοξενεί top τεχνολογικά συνέδρια όπως το Web Summit για την τεχνολογία και τις startups, από τα σημαντικότερα γεγονότα του είδους παγκοσμίως, ενώ πρόσφατα προστέθηκε και η πρωτοβουλία για το Ψηφιακό Χωριό στη Μαδέρα. Υπάρχει, λοιπόν, αρκετή δουλειά που μπορεί να κάνει η Ελλάδα για να προσελκύσει ψηφιακούς νομάδες».
Ο κ. Γουίλιαμς μάλιστα βλέπει στη χώρα μας και εναλλακτικούς προορισμούς -όχι τόσο γνωστούς στον συμβατικό, ξένο ταξιδιώτη- που μπορεί να προσελκύσουν επαγγελματίες που εργάζονται από απόσταση: «Μια τέτοια περίπτωση είναι η Αίγινα, που είναι προσιτή ως προς το κόστος ζωής και εύκολα προσβάσιμη στην Αθήνα. Τα πιο δημοφιλή τουριστικά νησιά συγκεντρώνουν μεγάλο πληθυσμό ειδικά κατά τη θερινή περίοδο, ενώ οι ψηφιακοί νομάδες θέλουν να ζουν όπως οι ντόπιοι, με προσιτές τιμές, γρήγορο wifi, χωρίς συνωστισμό από τουρίστες. Αναμένουμε να δούμε το ενδιαφέρον που θα υπάρξει για την Ελλάδα από τη στιγμή που ανοίγουμε τη συγκεκριμένη αγορά στην πλατφόρμα μας».
Στο ερώτημα πόσοι είναι οι εργαζόμενοι που έχουν στραφεί στο συγκεκριμένο μοντέλο απασχόλησης ο κ. Γουίλιαμς αναφέρει: «Με βάση στατιστικές απ’ όλο τον κόσμο, υπολογίζουμε ότι περίπου το 10% του εργαζόμενου πληθυσμού θεωρεί τον εαυτό του ψηφιακό μετανάστη – εκτιμάμε δε ότι τα νούμερα μπορεί να τριπλασιαστούν, ακόμη και να πενταπλασιαστούν μέσα στην επόμενη δεκαετία. Πάντως, γι’ αυτό που είμαστε απολύτως σίγουροι είναι ότι αυτή τη στιγμή βιώνουμε μια επανάσταση σε σχέση με τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ζουν, εργάζονται και δουλεύουν σε όλο τον κόσμο. Ο Πίτερ Λέβελς, διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της Νomad List, εκτιμά ότι το νούμερο των ψηφιακών μεταναστών μπορεί να φτάσει στο 1 δισεκατομμύριο διεθνώς έως το 2035».
Ο κ. Γουίλιαμς εκτιμά ότι αυτή τη στιγμή η πανδημία επιταχύνει την εργασία από το σπίτι, «από οποιοδήποτε σπίτι», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, και τελικά η ενίσχυση του ψηφιακού νομαδισμού θα είναι «κατά πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με ό,τι εκτιμούσαμε προ COVID-19, όταν η αγορά των ψηφιακών νομάδων ήταν ακόμη σε πιο πρώιμο στάδιο». Πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ αναφέρει ότι οι εργαζόμενοι εξ αποστάσεως είναι 13% πιο παραγωγικοί σε σχέση με τους εργαζομένους στα γραφεία μιας επιχείρησης και παίρνουν λιγότερες ημέρες αναρρωτική άδεια.
Οι 5 παράμετροι που καθορίζουν την επιλογή προορισμού για τους ψηφιακούς νομάδες είναι:
1. Προσιτό ενοίκιο για μεσοπρόθεσμη διαμονή
2. Γρήγορο wifi παντού, με ταχύτητα τουλάχιστον 20 Mbps
3. Καλές καιρικές συνθήκες
4. Ισχυρή κοινότητα επαγγελματιών της τεχνολογίας με εκδηλώσεις και δραστηριότητες
5. Κίνητρα από την Πολιτεία για τη διευκόλυνση των επαγγελματιών που εργάζονται από απόσταση
Με πληροφορίες από εκτενές άρθρο του newmoney.gr