Αντώνης Χερουβείμ: «Είμαστε ικανοποιημένοι, χαρούμενοι και περήφανοι για τις επιδόσεις των παιδιών σε μία τέτοια δύσκολη και ιδιαίτερη χρονιά που ήταν γεμάτη εμπόδια και προβλήματα σε όλα τα επίπεδα…»

Αντώνης Χερουβείμ: «Είμαστε ικανοποιημένοι, χαρούμενοι και περήφανοι για τις επιδόσεις των παιδιών σε μία τέτοια δύσκολη και ιδιαίτερη χρονιά που ήταν γεμάτη εμπόδια και προβλήματα σε όλα τα επίπεδα…»

Ο ιδιοκτήτης του ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟΥ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ/ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ, Α. ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ, Αντώνης Χερουβείμ (φιλόλογος), απαντά σε οκτώ – όχι ρητορικές – ερωτήσεις του «Κυκλαδίτη, λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων 2021 (αποτελέσματα εισαγωγής σε ΙΕΚ 2021). Και, μεταξύ άλλων, υπογραμμίζει:

«Είμαστε ικανοποιημένοι, χαρούμενοι και περήφανοι για τις επιδόσεις των παιδιών σε μία τέτοια δύσκολη και ιδιαίτερη χρονιά που ήταν γεμάτη εμπόδια και προβλήματα σε όλα τα επίπεδα…»

Να, πώς έχουν οι απαντήσεις και τα σχόλια του κ. Χερουβείμ:

 

1) Το προ των εξετάσεων κλίμα φέτος ήταν πιο ήρεμο συγκριτικά με το 2020;

Οι φετινές εξετάσεις δεν μπορούν να τεθούν σε οποιαδήποτε διαδικασία σύγκρισης με τις αντίστοιχες άλλων ετών. Αυτό γιατί η προετοιμασία των μαθητών πραγματοποιήθηκε κάτω από πρωτόγνωρες συνθήκες σε όλα τα επίπεδα. Τα μαθήματα πραγματοποιήθηκαν κατά βάση εξ αποστάσεως, τα διαγωνίσματα προσομοίωσης έπρεπε και αυτά κατ’ ανάγκην να γράφονται από το σπίτι με ό,τι αυτό συνεπάγεται, τη στιγμή που οι συνθήκες δεν ήταν πάντα οι κατάλληλες ούτε καν για το διάβασμα των μαθητών σε περιβάλλον καραντίνας, με όλα τα μέλη της οικογένειας διαρκώς εντός του σπιτιού. Παραλλήλως, ο φόβος για την εξέλιξη της πανδημίας, η αβεβαιότητα ακόμη και για τις επόμενες «κρίσιμες» κάθε φορά εβδομάδες διαμόρφωσαν ένα κλίμα τέτοιο, που θα το χαρακτηρίζαμε πιεστικό και ψυχοφθόρο. Και όμως τα παιδιά έπρεπε να μείνουν όρθια· να παλέψουν για το στόχο· να κυνηγήσουν αυτό που στη συνείδηση πολλών φέτος θα φάνταζε ανέφικτο. Και τα κατάφεραν!

 

2) Οι αλλαγές στον τρόπο εξέτασης επηρέασαν θετικά ή αρνητικά τούς εξεταζομένους;

Η εμπειρία όλων αυτών των ετών έχει δείξει ότι καμία αλλαγή στον χώρο της παιδείας και δή σε αυτόν των πανελλαδικών εξετάσεων δεν κατάφερε ποτέ να επηρεάσει θετικά τους εξεταζομένους. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου έχουν τη διάθεση, τον χρόνο ή και την έγνοια να αναλώνονται σε τεχνοκρατικές και άλλου είδους σκέψεις ή να χάνουν τον καιρό τους ψάχνοντας αν η μία ή η άλλη σχολή θα επιλέξει τα λιγότερα ή τα περισσότερα μόρια κ.λπ. Η πλειοψηφία των παιδιών είναι προσηλωμένη στο στόχο και πασχίζει για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Όσα εξεταστικά συστήματα και να έρθουν, όσες αλλαγές και να πραγματοποιηθούν, το βάρος πάντα πέφτει στα παιδιά που τελικώς είναι αυτά τα οποία συνήθως επωμίζονται τις λανθασμένες αποφάσεις των «μεγάλων» στον χώρο της παιδείας και σπανίως καρπώνονται τις ορθές.

 

3) Σχετικά με το φύλο των επιτυχόντων στα Πανεπιστήμια μπορούμε να κάνουμε κάποια παρατήρηση;

Δεν μπορούμε να πούμε ότι φέτος παρατηρήθηκε κάποια αλλαγή σε αυτό, που να παρεκκλίνει από τον κανόνα των τελευταίων δύο – τριών δεκαετιών. Παρατηρείται γενικώς μία ισορροπία ανάμεσα στα δύο φύλα στο σύνολο των εξεταζομένων, με τα κορίτσια να υπερτερούν στο πεδίο των λεγόμενων ανθρωπιστικών επιστημών και τα αγόρια στο πεδίο των θετικών και οικονομικών επιστημών.

 

4) Ποια τα κριτήρια επιλογής Σχολής των υποψηφίων ;

Καταρχάς να ξεκαθαρίσουμε ότι τα κριτήρια επιλογής μιας σχολής ποικίλλουν κατά περίπτωση, κατά μαθητή κ.λπ. Για παράδειγμα, σε πολλές περιπτώσεις θα συναντήσεις σήμερα παιδιά να αρχίζουν να σκέφτονται την επιλογή της σχολής τους μόνο όταν ανακοινωθούν οι βαθμοί των πανελλαδικών και είναι πλέον σε θέση να δουν πού μπορούν να φτάσουν. Εννοείται βέβαια ότι τόσο τα κατάλοιπα της οικονομικής κρίσης που προηγήθηκε όσο και οι αναταράξεις της υγειονομικής κρίσης που μας ταλανίζει σήμερα επηρεάζουν την εκάστοτε επιλογή των μαθητών. Σχολές με μεγαλύτερες πιθανότητες επαγγελματικής αποκατάστασης προσελκύουν μεγαλύτερα ποσοστά υποψηφίων. Σχολές που είναι κοντά στον τόπο κατοικίας των γονέων είναι συνήθως στα πάνω πατώματα του μηχανογραφικού. Σαφώς υπάρχουν και περιπτώσεις παιδιών που απλούστατα από την πρώτη ως την τελευταία στιγμή αυτής της διαδικασίας κυνηγούν το όνειρό τους,χωρίς να επηρεάζονται από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα κάθε φορά.

 

5) Τι παρατηρήσεις θα μπορούσε να κάνει κανείς για τα βιβλία που διδάσκονται στο ελληνικό δημόσιο σχολείο;

Το συγκεκριμένο ερώτημα ανοίγει ένα θέμα που θα απαιτείτο ένα ολόκληρο συνέδριο για να το διαπραγματευτεί και να το αναλύσει. Αυτό που μπορούμε να πούμε εν συντομία είναι ότι σήμερα, εν έτει2021, υπάρχουν βιβλία που γράφτηκαν πριν από είκοσι και πλέον χρόνια, όπως είναι αυτά της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ και Β’ Λυκείου, της Ιστορίας και των Λατινικών. Αυτό από μόνο του καθιστά σαφές ότι υπάρχει μια αναντιστοιχία ως προς το περιεχόμενο, τις κατευθύνσεις, τη φυσιογνωμία αυτών των εγχειριδίων με το περιεχόμενο και το ύφος των εξετάσεων. Οι δάσκαλοι που δουλεύουμε με αυτά τα εγχειρίδια έχουμε πολλή δουλειά κάθε χρόνο… Σχεδόν γράφουμε βιβλία ολόκληρα δικά μας για να καλύψουμε τις απαιτήσεις των εξετάσεων και να νιώθουν και τα ίδια τα παιδιά ασφαλή. Μια φωτεινή εξαίρεση αποτελεί το νέο βιβλίο των Αρχαίων της κατεύθυνσης που εκδόθηκε για πρώτη φορά πριν από δύο χρόνια και αποτελεί ένα εξαιρετικό εργαλείο στα χέρια μαθητών και δασκάλων.

Μπορεί να είναι εικόνα εξωτερικοί χώροι και κείμενο

6) Μπορείτε να σχολιάσετε τα αποτελέσματα των φετινών εξετάσεων για παιδιά τού Φροντιστηρίου σας;

Είμαστε ικανοποιημένοι, χαρούμενοι και περήφανοι για τις επιδόσεις των παιδιών σε μία τέτοια δύσκολή και ιδιαίτερη χρονιά που ήταν γεμάτη εμπόδια και προβλήματα σε όλα τα επίπεδα. Θα τολμούσαμε να πούμε ότι βρεθήκαμε και προ θετικών εκπλήξεων. Είναι όμως και κάτι ακόμη: εμείς οι δάσκαλοι βιώνουμε μέρα τη μέρα, μήνα τον μήνα τον αγώνα, τις προσπάθειες, τα άγχη και τις ανησυχίες των μαθητών. Είναι σαν να το ζούμε εμείς οι ίδιοι ή σαν να το βιώνουν τα ίδια τα παιδιά μας. Όλα τα παιδιά είναι παιδιά μας και γνωρίζουμε καλά τι κρύβεται πίσω από την επιτυχία, πίσω από το σχολή που πέτυχε κάθε μαθητής. Και είμαστε για όλους υπερήφανοι. Ας μην ξεχνάμε και κάτι πολύ σημαντικό. Η επιτυχία είναι ως έναν βαθμό υποκειμενικό ζήτημα.

 

7) 30 και πλέον χρόνια στην εκπαίδευση τι σας έχουν διδάξει;

Χαίρομαι που μου κάνετε μια τέτοια ερώτηση, γιατί συνήθως το ερώτημα έχει αντίστροφη φορά. Το βασικότερο δίδαγμα όλων αυτών των ετών είναι ότι όταν αγαπάς αυτό που κάνεις, όταν καταθέτεις καθημερινά την ψυχή σου, δεν καταλαβαίνεις πότε πέρασαν αυτά τα 30 χρόνια. Κοιτάς όμως πίσω και αισθάνεσαι ευτυχής, πλήρης, ολοκληρωμένος άνθρωπος. Πέρα από αυτό όμως, δεν υπάρχει αμφιβολία πως κάθε μέρα που περνά κάτι καινούργιο μαθαίνεις, συναντάς νέα πράγματα, βρίσκεσαι μπροστά από νέα δεδομένα και νέες προκλήσεις. Συνειδητοποιείς πως δεν πρέπει ούτε στιγμή να επαναπαύεσαι, να αδρανείς, να αφήνεις τα πράγματα στην τύχη τους. Είναι μεγάλη η ευθύνη να υπάρχουν εκατοντάδες, ή μάλλον χιλιάδες,άνθρωποι όλα αυτά τα χρόνια να σου εμπιστεύονται κομμάτι από τις τύχες των παιδιών τους. Κατά συνέπεια, γίνεσαι άνθρωπος μεθοδικός, εργατικός και κυρίως μαθαίνεις να λειτουργείς με στοργικότητα και αγάπη απέναντι στους μαθητές σου, απέναντι δηλαδή στα παιδιά σου, που οφείλεις να τα εμψυχώνεις όταν πέφτουν και να τα επαναφέρεις στον σωστό δρόμο όταν παρεκκλίνουν της πορείας τους.

 

8) Ποιοι είναι οι παράγοντες επιτυχίας στις Πανελλαδικές;

Υπάρχουν τρεις βασικοί πυλώνες που είναι πίσω από την επιτυχία στις πανελλαδικές. Αυτοί, με σειρά κατιούσας κλιμάκωσης, είναι οι εξής: μαθητής – δάσκαλος – οικογένεια. Καθένας από τους τρεις πυλώνες αυτούς έχει συγκεκριμένο ρόλο που πρέπει να διαδραματίσει, πάντα σε αυστηρό πλαίσιο και με συγκεκριμένους κανόνες. Για παράδειγμα, ο δάσκαλος χαράσσει την πορεία, καταστρώνει ένα πλάνο, δείχνει τον δρόμο. Ο μαθητής με προγραμματισμό, συνέπεια, μεθοδικότητα και οργάνωση οφείλει, αν θέλει να πετύχει, να βαδίσει ακολουθώντας το πλάνο και τις οδηγίες του δασκάλου που έχει εμπιστευτεί στο δρόμο για το πανεπιστήμιο. Η οικογένεια προσφέρει το κλίμα, την ασφάλεια, τη στήριξη για να πραγματοποιηθεί όλο αυτό που περιγράψαμε παραπάνω. Κατά τα άλλα, συνηθίζουμε να λέμε ότι μυστικές συνταγές δεν υπάρχουν. Κι αν υπάρχουν, θα τις κρατήσουμε για εμάς!!!

About The Author

Μετάβαση στο περιεχόμενο