Ο Ν. Συρμαλένιος για την επαγγελματική εκπαίδευση: “Πόσα από αυτά τα κονδύλια θα είναι, όμως, για την κατάρτιση;”
Το θέμα της κατάρτισης και της επαγγελματικής εκπαίδευσης δεν είναι ποσοτικό και δεν πρέπει να συμβαδίζει αποκλειστικά με τις ανάγκες των μεγάλων επενδύσεων, τόνισε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής, κατά τη συζήτηση με θέμα: «Συνέχιση της συζήτησης για την Περιφερειακή Ανάπτυξη μέσα από την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των εργαζομένων της ελληνικής οικονομίας» και πρόσθεσε, ότι στα χρηματοδοτικά εργαλεία έχει καταγραφεί ότι από το ΕΣΠΑ 2021-2027 θα δοθούν 4,5 περίπου δισ. στο Πρόγραμμα «Ανθρώπινο δυναμικό και κοινωνική συνοχή». “Πόσα από αυτά τα κονδύλια θα είναι, όμως, για την κατάρτιση;”, παρατήρησε.
Το περιεχόμενο της ομιλίας του κ. Συρμαλένιου:
«Το θέμα της κατάρτισης και επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, έχει πάρα πολλές διαστάσεις και, βεβαίως, πήρε μεγάλη έκταση με τις δύο συνεδριάσεις και θα μπορούσαμε να κάνουμε και άλλες συνεδριάσεις ακόμα, όμως θα ήταν καλό εκτός από τους εκπροσώπους της κυβέρνησης να καλούσαμε και εκπροσώπους των κοινωνικών φορέων που σχετίζονται με αυτό το θέμα. Θα έλεγα, ότι αυτό είναι ένας μπούσουλας για την επόμενη θεματολογία μας που έχουμε σαν Επιτροπή Περιφερειών μιας και ο ρόλος της Επιτροπής δεν είναι αποφασιστικός, είναι γνωμοδοτικός, όμως η διαβούλευση και με τους κοινωνικούς φορείς είναι πάρα πολύ σημαντική για να βγουν όσο γίνεται τα καλύτερα συμπεράσματα.
Μεγάλη παράλειψη θα έλεγα στην Επιτροπή είναι η απουσία εκπροσώπων του Υπουργείου Τουρισμού και βεβαίως των αντίστοιχων, όπως πρότεινα εγώ, κοινωνικών φορέων, διότι το θέμα της κατάρτισης, πέρα από αυτά που ειπώθηκαν έμμεσα και από τον Πρόεδρο του ΟΑΕΔ και από την κυρία εκπρόσωπο του ΕΟΠΠΕΠ, επανέφερε κάπως τη λέξη «τουρισμός». Ουσιαστικά από τη στιγμή που θεωρούμε, ότι ο τουρισμός είναι ένας στρατηγικός πυλώνας για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας υπάρχει ένα θέμα, γιατί δεν συμμετέχουν.
Θα έλεγα δε εγώ ειδικότερα, ότι από τις Σχολές που το Υπουργείο Τουρισμού έχει εντάξει και προωθήσει απουσιάζουν τελείως η δική μου περιοχή οι Κυκλάδες, εφόσον η κατάρτιση γίνεται μόνο σε εγκαταστάσεις του Υπουργείου Τουρισμού που δεν έχουν οι Κυκλάδες. Κατά συνέπεια, εγώ θα έλεγα ότι από τη στιγμή που οι Κυκλάδες αποτελούν έναν πάρα πολύ σημαντικό τουριστικό προορισμό με ιδιαίτερη περιφερειακή διάσταση και διασπορά των εργαζομένων, θα πρέπει σε μελλοντικό προγραμματισμό άμεσο όμως να ενταχθούν και οι περιοχές των Κυκλάδων στην κατάρτιση στον τουριστικό τομέα.
Τώρα η διαπίστωση που γίνεται, ότι είμαστε στο θέμα της κατάρτισης στις τελευταίες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από όσους μίλησαν και την προηγούμενη φορά και σήμερα είναι μια πραγματική διαπίστωση και η απαίτηση για εξειδικευμένο ανθρώπινο εργατικό δυναμικό είναι προφανές ότι είναι απαίτηση, η οποία όμως πρέπει να συμβαδίζει με ένα γενικότερο σχεδιασμό για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο.
Έχουμε βιώσει τις προηγούμενες δεκαετίες ένα συγκεκριμένο παραγωγικό μοντέλο το οποίο τελικά κατέληξε στα βράχια το 2010. Εάν επαναλάβουμε αυτή τη λογική αυτού του παραγωγικού μοντέλου θα ξαναβρεθούμε πάλι σε αυτή τη δυσχερή θέση από την οποία φτύσαμε αίμα και, κυρίως, ο ελληνικός λαός για να βγούμε από αυτή την κατάσταση και να μπούμε σε μια νέα πορεία, ανεξάρτητα βέβαια από το θέμα της πανδημίας το οποίο είναι δυστυχώς ένα μεγάλο πρόβλημα και ένα τεράστιο ζήτημα στο οποίο δεν θα αναφερθώ εγώ τουλάχιστον σήμερα.
Το θέμα, λοιπόν, της κατάρτισης και της επαγγελματικής εκπαίδευσης δεν είναι ποσοτικό και δεν πρέπει να συμβαδίζει αποκλειστικά με τις ανάγκες των μεγάλων επενδύσεων.
Στα χρηματοδοτικά εργαλεία έχει καταγραφεί ότι από το ΕΣΠΑ θα δοθούν 4,5, περίπου, δις στο Πρόγραμμα «Ανθρώπινο δυναμικό και κοινωνική συνοχή». Πόσα από αυτά τα κονδύλια θα είναι, όμως, για την κατάρτιση;
Όταν λέμε «ανθρώπινο δυναμικό και κοινωνική συνοχή» είναι ένα πολύ ευρύτερο θέμα. Επομένως, είναι ένα μικρό μέρος από τα 4,1 δις. Βεβαίως, στο Ταμείο Ανάκαμψης αναφέρεται ένας προϋπολογισμός της τάξης του 1,4 δις κ.λπ. που θα πάει στο σύστημα αναβάθμισης δεξιοτήτων.
Ομολογείτε, βέβαια, ότι τα κριτήρια επεξεργασίας του ΕΣΠΑ προς αυτήν την κατεύθυνση ενσωματώνουν τις προτεραιότητες της «Έκθεσης Πισσαρίδη». Αυτό ανοίγει μια μεγάλη συζήτηση, όπου σε αυτή τη συζήτηση για την «Έκθεση Πισσαρίδη» ξετυλίγονται οι δύο διαμετρικά αντίθετες στρατηγικές της Κυβέρνησης της Ν.Δ. από τη δική μας στρατηγική της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Αντίθετες στρατηγικές για την οικονομία, την εργασία και το κοινωνικό κράτος και σε αυτήν τη διάσταση εντάσσεται και το ζήτημα της κατάρτισης και εκπαίδευσης των εργαζομένων.
Είναι σαφές, ότι γι΄ αυτό εγκαταλείφθηκε και το Εθνικό Σχέδιο Κατάρτισης που επεξεργαστήκαμε ως Κυβέρνηση το 2016 και με την εκλογή της δικής σας Κυβέρνησης σταμάτησε αυτός ο σχεδιασμός.
Από τη μία πλευρά, λοιπόν, υπάρχει η αντίληψη της κατάρτισης αποκλειστικά με όρους εξυπηρέτησης της αγοράς και των αναγκών των μεγάλων επιχειρήσεων. Αυτό φάνηκε και σε κατάρτιση που απαίτησε γερμανική εταιρεία σε δημόσιο Ι.Ε.Κ., δηλαδή να καταρτιστούν τα δικά της στελέχη. Και από την άλλη πλευρά, βεβαίως, η αντίληψη που εντάσσει την κατάρτιση και εκπαίδευση στη λογική της βιώσιμης και κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης με ότι αυτό συνεπάγεται.
Ειπώθηκε από τον Διοικητή του ΟΑΕΔ, στην προηγούμενη Συνεδρίαση, ότι παρατηρήθηκε φέτος στα 30 Ι.Ε.Κ. που λειτουργεί ο ΟΑΕΔ έχουμε μεγάλη αύξηση των εγγραφών. Πώς να μην έχουμε μεγάλη ζήτηση, όταν έμειναν απ΄έξω από τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα περίπου 30 με 40.000 νέα παιδιά. Προφανώς, οδηγήθηκε ένα μέρος αυτών στην ζήτηση μέσω των Ι.Ε.Κ., του ΟΑΕΔ.
Από την άλλη, το σημαντικό έργο που έχει επιτελέσει ο ΟΑΕΔ όλα αυτά τα χρόνια εκτιμούμε ότι θα υποστεί σοβαρό πλήγμα με τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων, που αυτό αντανακλάται και στη μεγάλη μείωση των εσόδων του ΟΑΕΔ.
Επίσης, αναφερθήκατε στο νόμο 4763, του 2020, ως το αντίδοτο της κακής κατάστασης της κατάρτισης. Όμως, κατά τη γνώμη μας, η επαγγελματική εκπαίδευση υποβαθμίστηκε αυτά τα χρόνια, τα τελευταία 2,5 χρόνια, όπως φυσικά και τα ΕΠΑΛ.
Και μόνο το γεγονός ότι από τις πρώτες πράξεις της Κυβέρνησης ήταν να καταργήσει τα διετή προγράμματα στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ δείχνει ακριβώς αυτή την αντίληψη. Και θέλω να σας πω ότι η κατάργηση αυτή πλήττει και την περιφερειακή ανάπτυξη, διότι ΕΠΑΛ όπως π.χ. στη Σύρο που έχουμε τα ΕΠΑΛ ναυτικής εκπαίδευσης θα μπορούσαν αυτοί οι απόφοιτοι να βοηθήσουν την τοπική οικονομία ακόμα και στον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, που όπως ξέρετε υπάρχει με το νεώριο στη Σύρο.
Κλείνοντας, για να μην καταχραστώ άλλο το χρόνο κ. Πρόεδρε θα ήθελα να σας αναφέρω ότι έχουμε καταθέσει μόλις προχθές 54 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία μία ερώτηση στη Βουλή με τίτλο: «H κυβέρνηση διαλύει τον πολύπαθο τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και τον οδηγεί σε πλήρη υποταγή στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων»
Και μια και μιλήσατε για διαφάνεια, θα θυμίσω μόνο την περίοδο στην περίπτωση του «Σκόιλ Ελικικού», με την κατάρτιση των ελευθέρων επαγγελματιών που εκτός από το σκάνδαλο οδηγήθηκε σε μια πολύ μεγάλη αποτυχία».