Το ΚΚΕ, η έλλειψη προσωπικού, η παροχή πληροφοριών πτήσεων και οι πύργοι ελέγχου αεροδρομίων – Οι αερολιμένες Νάξου, Πάρου, Μήλου και Σύρου
Ερώτηση κατέθεσε στην Βουλή η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ με αποδέκτη τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, με θέμα, “Σχετικά με την έλλειψη προσωπικού στην Παροχή Πληροφοριών Πτήσεων στους Πύργους Ελέγχου Αεροδρομίων”. Και σημειώνει:
Τεράστιες είναι οι ελλείψεις σε προσωπικό, σε πολλά μικρά περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, ειδικά στον κλάδο AFISO (Παροχή Πληροφοριών Πτήσεων Αεροδρομίου) που είναι επιχειρησιακός κλάδος αεροναυτιλίας της ΥΠΑ, με αποτέλεσμα πέρα από την υποβάθμιση ποιότητας των υπηρεσιών, να διαμορφώνεται μια επικίνδυνη κατάσταση με κενά ασφάλειας, τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για το ίδιο το πτητικό έργο.
Συγκεκριμένα, σχετικά με την υποστελέχωση των αεροδρομίων με προσωπικό για AFISO ενδεικτικά αναφέρουμε:
Στους Αερολιμένες Λέρου, Καστελόριζου, Αστυπάλαιας, Κυθήρων, παρόλο που απαιτείται η παρουσία 2 εξουσιοδοτημένων υπαλλήλων, δεν υπηρετεί κανένας.
Στον Αερολιμένα Κοζάνης δεν υπηρετεί κανένας εξουσιοδοτημένος υπάλληλος, ενώ είναι απαραίτητο να υπηρετούν τουλάχιστον άλλοι 4.
Στον Αερολιμένα Σύρου, υπηρετεί 1 υπάλληλος, ενώ είναι απαραίτητο να υπηρετούν τουλάχιστον άλλοι 2.
Στους Αερολιμένες Νάξου και Μήλου υπηρετεί από 1 υπάλληλος, ενώ είναι απαραίτητο να υπηρετεί άλλος 1 για τους χειμερινούς μήνες και τουλάχιστον άλλοι 2-3 από τον Απρίλιο μέχρι και τον Οκτώβριο.
Στον Αερολιμένα Ικαρίας, υπηρετεί 1 υπάλληλος προσωρινά (αναμένεται η μετάταξή του σε άλλο κλάδο), ενώ απαιτείται η παρουσία δυο.
Στον Αερολιμένα Πάρου, υπηρετεί 1 υπάλληλος προσωρινά (αναμένεται η μετάταξή του σε άλλο κλάδο), ενώ απαιτείται η παρουσία 2 για τους χειμερινούς μήνες και τουλάχιστον 3-4 από τον Απρίλιο μέχρι και τον Οκτώβριο.
Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις οι ανάγκες καλύπτονται με διαρκείς μετακινήσεις των υπαλλήλων από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο, αφού χωρίς την παρουσία υπαλλήλου AFISO, ειδικά στα μικρά αεροδρόμια, δεν νοείται η λειτουργία τους.
Οι εργαζόμενοι αναγκάζονται καθημερινά και αδιαλείπτως, ακόμα και σε αργίες, να εργάζονται μέχρι τελικής πτώσης, χωρίς ρεπό και άδειες, να είναι συνεχώς σε 24ωρη επιφυλακή για έκτακτες ενεργοποιήσεις, σε ορισμένες περιπτώσεις και για αεροδιακομιδές ασθενών, σε σημείο που οι ίδιοι δεν μπορούν καν να αρρωστήσουν.
Η εντατικοποίηση της δουλειάς τους γίνεται ακόμη μεγαλύτερη, αφού σε πολλά αεροδρόμια, λόγω έλλειψης προσωπικού σε άλλες ειδικότητες, επιφορτίζονται και με άλλα παράλληλα καθήκοντα. Ο καθημερινός φόρτος εργασίας, η ψυχολογική πίεση και η σωματική καταπόνηση, τούς έχουν φέρει σε οριακό σημείο κατάρρευσης.
Με τη θερινή περίοδο μπροστά, θα σημάνει ακόμη πιο μεγάλη αύξηση των απαιτήσεων για τα αεροδρόμια της χώρας.
Τα όσα αναφέρονται για τον Κρατικό Αερολιμένα Πάρου, στην επιστολή του Αν. Αερολιμενάρχη, την οποία επισυνάπτουμε, δεν είναι η εξαίρεση, αλλά ο κανόνας.
Οι μετατάξεις υπαλλήλων, εσωτερικές ή από άλλα υπουργεία, που υποτίθεται θα δρομολογούνταν, δεν πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα. Ακόμα και αν τις αμέσως επόμενες μέρες γίνονταν, με δεδομένο ότι οι νέοι υπάλληλοι πρέπει πρώτα να εκπαιδευτούν στην σχολή Πολιτικής Αεροπορίας για διάστημα περίπου πέντε μηνών και μετά από επιτυχή εκπαίδευση, ορθοφωνία και ιατρικές βεβαιώσεις (για την άσκηση καθηκόντων AFIS απαιτείται πιστοποιητικό υγείας Γ’ τάξεως από το Κέντρο Αεροπορικής Ιατρικής ή εξουσιοδοτημένο ιδιώτη ιατρό), πρέπει να εκπαιδευτούν και στο αεροδρόμιο υποδοχής για τουλάχιστον ακόμα δυο μήνες. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι θα είναι επιχειρησιακοί από το επόμενο καλοκαίρι.
Επίσης, οι αποδοχές των υπαλλήλων του κλάδου AFISO (Παροχή Πληροφοριών Πτήσεων Αεροδρομίου) με το «EUROCONTROL» μειώθηκαν από 6% σε 3%, παρόλη την αύξηση και εντατικοποίηση της απασχόλησης. Σχεδόν στο σύνολο των υπαλλήλων των περιφερειακών αεροδρομίων δεν χορηγούνται κανονικές άδειες εργασίας.
Η σημερινή εικόνα εγκατάλειψης που παρουσιάζουν τα περιφερειακά αεροδρόμια δεν είναι τυχαία. Πρόκειται για συνειδητή, μεθοδευμένη δράση, με τη σφραγίδα τόσο της σημερινής κυβέρνησης, όσο διαχρονικά όλων των προηγούμενων, με στόχο την προώθηση της ιδιωτικοποίησής τους.
Αυτό άλλωστε – πλην άλλων – ήρθε να εξυπηρετήσει και ο νόμος 4547/2020 της κυβέρνησης ΝΔ, ως συνέχεια του σχετικού νόμου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, και με οδηγό πάντα τη στρατηγική της ΕΕ με τον «Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό», ολοκληρώνοντας τη διάλυση της ΥΠΑ, με την αφαίρεση αρμοδιοτήτων της και τη μετατροπή της σε ΝΠΔΔ, για να γίνει ευκολότερα η ιδιωτικοποίησή της.
Εξέλιξη δηλαδή με σημαντικές επιπτώσεις τόσο στην ασφάλεια των πτήσεων, που υποτάσσεται στη λογική κόστους – οφέλους, όσο και στην αύξηση του κόστους για τους επιβάτες, αλλά και στα ζητήματα των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας. Βαριές θα είναι και οι συνέπειες για τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, που με το «EUROCONTROL» μάλιστα οι αποδοχές των εργαζομένων συνδέονται με την τήρηση του λεγόμενου «Σχεδίου Επιδόσεων».
Το ΚΚΕ θεωρεί ότι η ΥΠΑ πρέπει να είναι ενιαία, υπό κρατικό έλεγχο, να συμπεριλαμβάνονται η αεροναυτιλία με όλα τα αεροδρόμια στη δύναμή της και όλες οι αρμοδιότητες, για τη διασφάλιση της κυριαρχίας, της αποτελεσματικής ασφάλειας των πτήσεων και κατοχύρωσης των εργασιακών, ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων στην ΥΠΑ. Να είναι ενταγμένη και αυτή σε έναν ενιαίο φορέα αερομεταφορών, που θα έχει ως αποστολή την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών και όχι την κερδοφορία των μονοπωλιακών ομίλων.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός, ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:
- Να υπάρξει άμεσα και μόνιμη ενίσχυση των Αερολιμένων με επαρκές εκπαιδευμένο προσωπικό για την άσκηση του έργου Πληροφοριών Πτήσεων στους Πύργους Ελέγχου και με προσωπικό για τις υπόλοιπες αναγκαίες ειδικότητες ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή ροή και η ασφάλεια των πτήσεων.
- Να αρθούν οι μισθολογικές αποδοχές των εργαζομένων του κλάδου, όπως έχει υποσχεθεί από το έδρανο του κοινοβουλίου.
Οι βουλευτές: Κομνηνάκα Μαρία, Μανωλάκου Διαμάντω, Στολτίδης Λεωνίδας