Κρατικός Αερολιμένας Νάξου: Φωτιά… Λίγο έλειψε να έχουμε θύματα την νύχτα που πέταξε στην Αθήνα το θετικό στον κορωνοϊό, «κρούσμα»… «Σβήστε τα φώταααα»…

Αναπροσαρμόζεται η μελέτη για το αεροδρόμιο της Νάξου αλλά και Πάρου, Μήλου και Σύρου

Από το συρτάρι βγάζει το Υπερταμείο τα σχέδια για την αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων μεταξύ των οποίων και της Νάξου αλλά και των άλλων αεροδρομιών των Κυκλάδων, της Πάρου, Σύρου και Μήλου.

Πηγές κοντά στο θέμα αναφέρουν πως εντός του Α’ Εξαμήνου του 2022 θα έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας το οποίο σαν “περίπτωση” είναι και πιο ενδιαφέρουσα και πιο ώριμη, ενώ ξεχωριστή διαγωνιστική διαδικασία ακολουθήσει η αξιοποίηση των 23 αεροδρομίων. Έως το τέλος του χρόνου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η μελέτη που πραγματοποιείται από τη συμβουλευτική KANTOR που θα καθορίσει τη διαγωνιστική διαδικασία.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα αεροδρόμια: Ν. Αγχίαλος, Χίος, Αλεξανδρούπολη, Αραξος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρος, Σητεία,  Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελόριζο, Καστοριά, Κάσος και Κοζάνη.

Το ερώτημα που τίθεται τόσο εντός του Υπερταμείου, όσο και από την αγορά είναι με ποιον τρόπο θα γίνει ο διαγωνισμός, έτσι ώστε τα αεροδρόμια να καταστούν ελκυστικά για τους δυνητικούς επενδυτές.

Η συμβουλευτική δεν πραγματοποιεί μία νέα έρευνα, αλλά επικαιροποιεί την ήδη υπάρχουσα μελέτη του 2016, η οποία, ωστόσο πρέπει να προσαρμοστεί στα δεδομένα της μετά πανδημίας εποχής, η οποία είχε σαν αποτέλεσμα τον περιορισμό των μετακινήσεων και την κατακόρυφη πτώση της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια σε παγκόσμια κλίμακα.

Το Υπερταμείο, εφόσον θα έχει στα χέρια του την ολοκληρωμένη μελέτη της  KANTOR, θα προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό σχετικά με την πρόσληψη ενός ή περισσότερων συμβούλων, οι οποίοι θα αναλάβουν την αξιολόγηση, το business plan και θα κάνουν προτάσεις σχετικά με τη μορφή του διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί.

Η άσκηση, επομένως, για το Υπερταμείο είναι να βρει με ποια “αρχιτεκτονική” όσον αφορά τον διαγωνισμό θα δημιουργήσει ένα ενδιαφέρον πακέτο παραχωρήσεων. Μάλιστα, όπως πρόσφατα ανέφερε ο Γρηγόρης Δημητριάδης  υπάρχουν προς το παρόν δύο υπό εξέταση σενάρια.

Το πρώτο αφορά στην προκήρυξη ενός ενιαίου διαγωνισμού για το σύνολο και των 23 αεροδρομίων, όπως έγινε και με τα 14 αεροδρόμια που ανέλαβε η Fraport Greece.

Το δεύτερο περιλαμβάνει την πραγματοποίηση δύο διαγωνισμών, όπου τα αεροδρόμια θα “μοιραστούν” στη μέση. Σε αυτή την περίπτωση προκύπτει το ερώτημα πως θα ομαδοποιηθούν τα υπό αξιοποίηση αεροδρόμια.

Ένας από τους προβληματισμούς του Υπερταμείου, αλλά και της αγοράς είναι το γεγονός ότι τα αεροδρόμια δε βρίσκονται στην ίδια κλίμακα, με αποτέλεσμα κάποια να θεωρούνται σημαντικά, όπως αυτό της Καλαμάτας, αλλά τα υπόλοιπα δε μαγνητίζουν εύκολα το ενδιαφέρον των επίδοξων επενδυτών.

Σε αυτό το πλαίσιο το Υπερταμείο έχει προχωρήσει στην κατηγοριοποίηση των αεροδρομίων σε 5 κατηγορίες με βασικό κριτήριο τη γεωγραφική θέση και την επισκεψιμότητά τους. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, να γίνει μία ένωση αεροδρομίων από διαφορετικές κατηγορίες προκείμενου να γίνουν πιο ελκυστικά στους επενδυτές, όταν θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση το Υπερταμείο είναι αρκετά αισιόδοξο σχετικά με τη νέα αυτή παραχώρηση, ενώ πηγές αναφέρουν πως δεν υπάρχει ανησυχία για την επίδραση της πανδημίας στην επιβατική κίνηση του 2021 στα περιφερειακά αεροδρόμια. Προσθέτουν, δε, πως σε ορισμένους προορισμούς η επιβατική κίνηση κατά το περασμένο καλοκαίρι ξεπέρασε αυτή του 2019.

Ενδεικτικά αναφέρεται πως κατά το 2019, η οποία ήταν και η καλύτερη χρονιά του ελληνικού τουρισμού, τα υπό αξιοποίηση περιφερειακά αεροδρόμια είχαν προσελκύσει συνολικά 1,8 εκατομμύρια επιβάτες. Επιπλέον, το αεροδρόμιο Καλαμάτας προσέλκυσε την ίδια χρονιά 300 χιλιάδες επιβάτες.

Η αγορά με τη σειρά της αναμένει ποια ή ποιες διαγωνιστικές διαδικασίες θα προκρίνει το Υπερταμείο για την αξιοποίηση των αεροδρομίων. Πηγές της αγοράς αναφέρουν πως η Fraport Greece, η οποία ανέλαβε την αξιοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και αποτελείται από τη Fraport AG, τον Όμιλο Κοπελούζου και το Marguerite Fund, δεν μπορεί να υποβάλλει πρόταση. Αυτό συμβαίνει καθώς μοναδικός σκοπός της Fraport Greece είναι η διαχείριση των 14 αεροδρομίων.

Αυτή η εξέλιξη, ωστόσο, δεν αποκλείει την εκδήλωση ενδιαφέροντος εκ μέρους των μετόχων της Fraport AG, η οποία είναι η μητρική εταιρία της  Fraport Greece. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η μητρική εταιρία παρακολουθεί τις εξελίξεις με αυξημένο ενδιαφέρον και αναμένει το διαγωνιστικό σχήμα, στο οποίο θα προχωρήσει το Υπερταμείο προκειμένου να συμπεράνει, εάν θα είναι ελκυστικό το “πακέτο” παραχωρήσεων που θα προτείνει.

About The Author

Μετάβαση στο περιεχόμενο