Αντίδραση αντιπολίτευσης για τη συνεδρίαση του ΔΣ Νάξου και Μ. Κυκλάδων ανήμερα του

Χάνει 6 έδρες το Δημοτικό Συμβούλιο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Ο κύβος ερρίφθη για τις αλλαγές στην Αυτοδιοίκηση αφού μετά από ένα μακρύ διάστημα συζητήσεων με τους θεσμικούς εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ βαθμού (ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ), το υπουργείο Εσωτερικών έδωσε σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την αλλαγή του εκλογικού συστήματος στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Στόχος του νομοσχεδίου είναι η επαναφορά της κυβερνησιμότητας στους δήμους και στις περιφέρειες της χώρας με την κατάργηση της απλής αναλογικής που εφάρμοσε ο ΣΥΡΙΖΑ και η οποία έφερε σε πολλές περιπτώσεις τεράστια δυσλειτουργία σε αρκετούς ΟΤΑ και βέβαια από τα πιο τρανταχτά παραδείγματα είναι και ο δήμος Αιγιάλειας…
Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την Πέμπτη 18 Μαρτίου 2021 και ώρα 21:00 και μετά το τελικό κείμενο θα πάρει το δρόμο για τη Βουλή, ώστε να αποτελέσει νόμο του κράτους.

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων χάνει 6 έδρες σε σχέση με σήμερα καθώς θα έχει πλέον το Δημοτικό Συμβούλιο 21 συμβούλους… Το ίδιο ισχύει και για τους δήμους Σύρου-Ερμούπολης, Πάρου, Θήρας…

Συγκεκριμένα, σε δήμους με πληθυσμό έως 2.000 κατοίκους, το δημοτικό συμβούλιο θα αποτελείται από 11 μέλη (από 13), από 2.001 – 5.000 κατοίκους 13 μέλη (από 17), από 5.001 – 10.000 κατοίκους 17 μέλη (από 21), από 10.001 – 30.000 κατοίκους 21 μέλη (από 27) σε δήμους που αφορούν τις Κυκλάδες

Κατά τα άλλα, από 30.001 – 50.000 κατοίκους 27 μέλη (από 33 για έως 60.000 κατοίκους), από 50.001 – 100.000 κατοίκους 33 μέλη (από 41 για πληθυσμό από 60.000), από 100.001 – 200.000 κατοίκους 37 μέλη (από 45 για έως 150.000 κατοίκους), ενώ σε δήμους με πληθυσμό από 200.000 κατοίκους και άνω το δημοτικό συμβούλιο θα αποτελείται από 41 μέλη, αντί για 49 που ισχύει σήμερα (για πάνω από 150.000 κατοίκους).

Λιγότερα θα είναι τα μέλη και των συμβουλίων δημοτικής κοινότητας, όπως μετονομάζονται τα δημοτικά διαμερίσματα. Όσες από αυτές έχουν πληθυσμό έως 300 κατοίκους θα διοικούνται από τον πρόεδρο της δημοτικής κοινότητας. Οι δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό άνω των 300 κατοίκων διοικούνται από τον πρόεδρο του συμβουλίου της δημοτικής κοινότητας και το συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας.

Σε «δημοτικές κοινότητες» μετονομάζονται και τα δημοτικά διαμερίσματα στα οποία διαιρούνται οι οικισμοί – έδρες δήμων με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι με το νέο νόμο τα 3/5 των δημοτικών συμβούλων θα είναι από την παράταξη του δημάρχου κι ως εκ τούτου 16 θα προέρχονται από τη δημοτική αρχή και μόλις 11 από την αντιπολίτευση, οπότε αντιλαμβάνεται ο καθένας πόσο διαφορετική σε σχέση με τα όσα μέχρι σήμερα γνωρίζαμε και κυρίως σε σχέση με την παρούσα θητεία θα είναι η επόμενη!

Στόχος του νομοσχεδίου είναι η επαναφορά της κυβερνησιμότητας στους δήμους και στις περιφέρειες της χώρας
_Επαναφορά της πενταετούς θητείας. Οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες που θα εκλεγούν τον Οκτώβριο του 2023 θα έχουν πλήρη πενταετή θητεία.
_Μείωση του αριθμού των μελών των δημοτικών συμβουλίων, των συμβουλίων δημοτικής κοινότητας και των περιφερειακών συμβουλίων.
_Το όριο εκλογής από τον πρώτο γύρο τίθεται στο 43% συν μία ψήφος.
_Τίθεται όριο 3% για το δικαίωμα εκλογής δημοτικού ή περιφερειακού συμβούλου, το οποίο είναι ευθυγραμμισμένο με το ισχύον στις βουλευτικές εκλογές και ανεξάρτητο από τον αριθμό των μελών του.
_Εξασφαλίζεται η εκλογή των 3/5 των μελών του συμβουλίου στον νικητή των εκλογών.
_Τίθεται καταληκτική ημερομηνία η 31η Αυγούστου για την κατάρτιση και τη δήλωση των συνδυασμών, ώστε να υπάρχει πλήρης έλεγχος των εκλογικών δαπανών και να είναι εγκαίρως στο εκλογικό σώμα γνωστοί οι υποψήφιοι.
***Οι διαφοροποιήσεις σε σχέση με το αρχικό κείμενο
Ως γνωστόν, μια έκδοση του Νομοσχεδίου είχε σταλεί για προ-διαβούλευση στην ΚΕΔΕ στις αρχές Φεβρουαρίου. Εν συγκρίσει με εκείνο το κείμενο, έχουν επέλθει τροποποιήσεις.
Για παράδειγμα, ενδεικτικά μόνο, το όριο διάκρισης των Κοινοτήτων σε δύο κατηγορίες, κατέβηκε από τους 500 στους 300 κατοίκους.
Οι Δημοτικές Κοινότητες με πληθυσμό μικρότερο ή ίσο των 300 κατοίκων θα διοικούνται «από τον Πρόεδρο της Δημοτικής Κοινότητας» (δεν θα λέγεται, δηλαδή, Εκπρόσωπος).
Η “ιδέα” του προσχεδίου για ενιαία Λίστα Υποψήφιων στις μικρές Κοινότητες, που θα κρεμόταν κάτω από κάθε ψηφοδέλτιο οποιουδήποτε άσχετου Συνδυασμού, εγκαταλείφθηκε. Το νέο Ν/Σ ορίζει ότι «Η εκλογή των Δημάρχων, των Δημοτικών Συμβούλων, των Συμβούλων Δημοτικών Κοινοτήτων και των Προέδρων των Δημοτικών Κοινοτήτων γίνεται κατά Συνδυασμούς. Υποψηφιότητες για τα αξιώματα του πρώτου εδαφίου εκτός Συνδυασμών αποκλείονται. Κάθε Συνδυασμός περιλαμβάνει, τον υποψήφιο Δήμαρχο, τους υποψήφιους Δημοτικούς Συμβούλους, ανά εκλογική περιφέρεια, τους υποψήφιους Συμβούλους Δημοτικών Κοινοτήτων και τους υποψήφιους Προέδρους των Δημοτικών Κοινοτήτων».
Η ποσόστωση των φύλων, που στο προσχέδιο ήταν 33%, επανήλθε όπως την είχε ο Κλεισθένης, στο 40% («Από κάθε φύλο, ποσοστό 40%, τουλάχιστον, του συνολικού αριθμού των υποψηφίων του οικείου Συνδυασμού, συμπεριλαμβανομένου του υποψηφίου Δημάρχου και των Συμβούλων Δημοτικής Κοινότητας»)
Η προθεσμία “κλεισίματος” των Συνδυασμών, από 30 Ιουνίου στο προσχέδιο, έχει γίνει 31 Αυγούστου («Η δήλωση των Συνδυασμών υποβάλλεται στην ηλεκτρονική πύλη δήλωσης υποψηφιοτήτων του αρ.33 του π.δ. 26/2012, με αναλογική εφαρμογή των αρ.32 έως 34 του ίδιου, από τους Επικεφαλής των Συνδυασμών υποψήφιους Δημάρχους το αργότερο έως τις 23:59 την 31η Αυγούστου του έτους των εκλογών»).

About The Author

Μετάβαση στο περιεχόμενο