Αντώνης Κρητικός: Η επιτυχία πρέπει να είναι κάπως σαν την κορυφή του Ζα, δυσπρόσιτη μεν, ορατή από παντού δε...

Αντώνης Κρητικός: Η επιτυχία πρέπει να είναι κάπως σαν την κορυφή του Ζα, δυσπρόσιτη μεν, ορατή από παντού δε…

Ο Αντώνης Κρητικός πέρασε σε μια από τις πλέον περιζήτητες σχολές. Πέρασε στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μια επιστημονική ειδικότητα που ανταποκρίνεται όχι μόνο στις ανάγκες του σήμερα αλλά και δημιουργεί δρόμους για το μέλλον.  Μας μίλησε για την επιτυχία του αυτή αλλά και για πολλά άλλα που αξίζει να διαβαστούν από τους μελλοντικούς συμμετέχοντες στην μεγάλη μάχη των Πανελλαδικών…

Πέρασες σε μία ιδιαίτερη και απαιτητική σχολή σε μία πρωτόγνωρη χρονιά. Η καραντίνα και η πανδημία πόσο επηρέασε την προετοιμασία σου;

Πιστεύω ότι η καραντίνα με βοήθησε αρκετά. Την περίοδο εκείνη, οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο κατηγορίες: απ’ τη μια αυτοί που σταμάτησαν να διαβάζουν εντατικά κι απ’ την άλλη αυτοί που αξιοποίησαν τον χρόνο για περισσότερο -αλλά κυρίως ποιοτικότερο- διάβασμα. Επέλεξα να ανήκω στους δεύτερους. Τότε ήταν που ξεκίνησα να ασχολούμαι περισσότερο με θέματα που έβρισκα στο Ίντερνετ (από αξιόλογες ομάδες στο Facebook ή ιστοσελίδες), μια και θεωρώ σημαντικό να μην περιορίζεσαι μόνο στις υποδείξεις του φροντιστηρίου. Τότε ήταν που ξεκίνησα να κάνω πεζοπορία ή jogging σχεδόν καθημερινά, για να χαλαρώνω από την κούραση που μου προκαλούσαν τα δίωρα και τρίωρα μαθήματα μέσω βιντεοκλήσης. Η ελαφριά άσκηση με ξεκούραζε από το διάβασμα και αντίστροφα, κι έτσι μπορούσα να βελτιώνομαι διαρκώς και στα δύο.

Ποιο ήταν το μυστικό της επιτυχίας αυτής;

Θεωρώ τον όρο κάπως άστοχο. Μυστικά δεν πρέπει να υπάρχουν. Γιατί, αν υπάρχουν, η επιτυχία αυτόματα γίνεται αποκλειστικό προνόμιο των κοινωνών του μυστικού. Για να συνεννοηθούμε, η επιτυχία πρέπει να είναι κάπως σαν την κορυφή του Ζα, δυσπρόσιτη μεν, ορατή από παντού δε. Πρέπει να είναι φανερή για όποιον προσπαθεί να την κατακτήσει. Διαφορετικά, ποιο το νόημα; Παρόλα αυτά εμείς, μιας κι είμαστε τόσο έξυπνοι, ξέρουμε να βρίσκουμε νόημα και ξέρουμε να κρατάμε επτασφράγιστο το μυστικό της επιτυχίας. Ορίστε λοιπόν ποιο είναι το μυστικό: το μυστικό είναι να έχεις λεφτά για φροντιστήρια, αν δεν έχεις, Μαθηματικό στην άλλη άκρη της Ελλάδας και πολύ σου είναι. Κι όταν δεν πετυχαίνεις την πρώτη φορά, αλλά ακόμη θες να “κυνηγήσεις τα όνειρά σου”, υπάρχει ένα ακόμη μεγαλύτερο μυστικό: ακόμη περισσότερα λεφτά.

Ευτυχώς, τα χρήματα δεν αρκούν από μόνα τους για την επιτυχία. Έστω ότι έχεις εξασφαλίσει το οικονομικό κομμάτι της υπόθεσης. Τότε η επιτυχία είναι πρώτου βαθμού συνάρτηση με την προσπάθεια που καταβάλλεις: όσο περισσότερο δουλεύεις, ακριβώς τόσο περισσότερο θα ανταμειφθείς. Φυσικά, έχεις ένα προβάδισμα αν από τα παιδικά σου χρόνια μαθαίνεις να αγαπάς τη μάθηση, κάτι που εξαρτάται από το ενδιαφέρον -και όχι από την ιδιότητα- των γονιών. Οι δικοί μου γονείς -η μητέρα μου βρεφονηπιοκόμος και ο πατέρας μου οικοδόμος- πέτυχαν ακριβώς αυτό και τους είμαι ευγνώμων.

Όσον αφορά στα περί τύχης ή ατυχίας στις Πανελλήνιες, αυτά είναι, πιστεύω, δικαιολογίες. Ναι, υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες και ναι, παίζουν κάποιο ρόλο, αλλά μικρό, κατά την άποψή μου. Όπως στη δική μου περίπτωση: στο Δ’ θέμα της Έκθεσης βαθμολογήθηκα με 30/30 από τον πρώτο βαθμολογητή και με 19/30 από τον δεύτερο. Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι διαφορετικό, αλλά δε στερήθηκα και τη σχολή μου. Όταν όμως πείθεις τον εαυτό σου και τους γύρω σου ότι είσαι “άριστος”, και τελικά γράφεις, για παράδειγμα, 13 ή 14 στην Έκθεση, αυτό δείχνει έλλειψη αυτογνωσίας, ίσως και σύμπλεγμα ανωτερότητας. Γι’ αυτό θεωρώ σημαντικές, αν όχι απαραίτητες, τις αρετές της καλοσύνης, της εντιμότητας, της αυτοκριτικής, με μία λέξη, το φιλότιμο.

Ήταν η πρώτη σου επιλογή η Σχολή αυτή;

Ναι, και ήταν έκπληξη για μένα το ότι μπήκα 25ος. Όταν διάλεξα τη συγκεκριμένη σχολή, προσπάθησα να βρω τη χρυσή τομή μεταξύ των ενδιαφερόντων μου και της επαγγελματικής αποκατάστασης -δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στο πρώτο. Νομίζω πως η σχολή αυτή μπορεί να ικανοποιήσει την περιέργειά μου για τα Μαθηματικά, τη Φυσική και την επιστήμη των υπολογιστών. Οι θετικές επιστήμες με συναρπάζουν, αν και όσα γνωρίζω γι’ αυτές αποτελούν την κορυφή του παγόβουνου. Γι’ αυτό άλλωστε θέλω να σπουδάσω στη συγκεκριμένη σχολή: για να μάθω.

Η Νάξος, μπορεί να γίνει ο τόπος της επιστημονικής σου δραστηριότητας μόλις ολοκληρώσει τις σπουδές σου;

Δεν αποκλείω τίποτα. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θα ήθελα πρώτα να ακολουθήσω περαιτέρω σπουδές ή να αποκτήσω εργασιακή εμπειρία στο εξωτερικό. Πιστεύω ότι μόνο βλέποντας τις συνθήκες που επικρατούν εκτός Νάξου θα μπορέσει κανείς, επιστρέφοντας στη Νάξο, να προσφέρει ουσιαστικό έργο και να φέρει αλλαγές.

 Το μήνυμα που δίνεις σε όλους όσους θα δώσουν εξετάσεις, και μάλιστα, όπως δείχνει, σε ένα σκηνικό παρόμοιο με αυτό που έζησες εσύ…

  1. Μην ασχολείσαι με το τι κάνουν οι άλλοι.
  2. Μην αγνοείς τα οφέλη του Ίντερνετ.
  3. Μην κάνεις κατάχρηση του Ίντερνετ.
  4. Μην απαξιώνεις τη βοήθεια των καθηγητών του σχολείου.
  5. Μη δίνεις έμφαση στην ποσότητα του διαβάσματος σε βάρος της ποιότητας.
  6. Μην επηρεαστείς από συγγενείς και φίλους σχετικά με την επιλογή σχολής.
  7. Μην πιστεύεις ότι σου ανήκει δικαιωματικά μια θέση στη σχολή που επιλέγεις.

 

About The Author

Μετάβαση στο περιεχόμενο